Samsung och Apple i topp

Samsung och Apple tillsammans konsumerade 17 procent av det totala utbudet halvledare under 2014, enligt analysföretaget Gartner.

Samsung Electronics och Apple förblev de största halvledarköparna under 2014 med en total efterfrågan på 17 procent av hela halvledarmarknaden, enligt Gartner, Inc. Samsung Electronics och Apple konsumerade tillsammans halvledare för 57,9 miljarder dollar, en ökning med 3,9 miljarder dollar under 2013.

– Samsung Electronics och Apple har toppat halvledarkonsumtionens ranking fyra år i rad och deras beslut har betydande teknik- och prissättningkonsekvenser för hela halvledarindustrin, säger Masatsune Yamaji, principal research analyst vid Gartner. Men även om Samsung Electronics höll sin position som den nummer 1 största kunden var deras tillväxttakt lägre under 2014 än den globala halvledarmarknadens tillväxt, dels därför att de fick kämpa på smartphonemarknaden och för det andra att de dragit sig tillbaka från vissa delar av PC-marknaden.

De 10 största företagen köpte halvledare för 125.6 miljarder dollar vilket står för 37 procent av halvledarleverantörernas världsomspännande intäkter 2014. Detta var en ökning från 114.8 miljarder dollar eller 36,4 procent för 2013. De 10 största köparnas marknadsandel växte med 9,4 procent totalt. Så här ser topp 10-listan är: (marknadsandel inom parantes)
1. Samsung Electronics (9,4%)  2. Apple (7,6%)  3. HP (4,3%)  4. Lenovo (3,8%)  5.Dell (3,0%) 6. Sony (2,2%)  7. Huawei (1,8%)  8. Cisco Systems (1,7%)  9. LG Electronics (1,6%)  10. Toshiba (1,5%)  Övriga (63,0%).

Som ett resultat av stabiliseringen av prisena på minnen från 2013 finns åtta företag bland de 10 som ökade sin efterfrågan på halvledare 2014. Alla de 10 största företagen i termer av den totala tillgängliga marknaden (TAM)-rankingen för 2013 var kvar i topp 10 under 2014 , även om några företag bytt placering. På fjärdeplatsen åtfinns Lenovo som  väsentligt ökade sitt efterfrågan p.g.a. fusioner och förvärv under 2014, vilket resulterade i en tillväxt på 33,9 procent. Med en tillväxt på 21,6 procent klättrade Huawei till plats nr 7 2014, upp från plats nr 9 2013, medan LG Electronics klättrade till plats nr 9 2014, upp från plats nr 10 2013 och en tillväxt på 15,9 procent.

Comments are closed.