Ny plattform för laddstationer

Laddstartupen Monta som bland annat finansieras svenska Pale Blue Dot etablerar sig i Sverige. Via Montas plattform kan alla som äger laddstationer administrera och ta betalt för laddning.

Montas app är en marknadsplats där elbilsägare får tillgång till laddstationer från såväl etablerade laddföretag som från exempelvis hotell och köpcenter som tidigare inte kunnat sälja laddtjänster.

Genom att samla laddstationsägare av alla storlekar och elbilsförare på samma plattform ska Monta förenkla försäljning och köp av laddningstjänster för elbilar. Stora och välkända operatörer för laddningsstationer får tillgång till en större marknadsplats med fler kunder och större andel lyckade laddningar. För första gången kan också alla ägare av laddstationer, från privatpersoner till hotellkedjor, öppna upp sina stationer och sälja el till elbilsförare.

– Sverige ligger långt fram i elbilsomställningen, men liksom på andra marknader bromsas utvecklingen av bristfällig infrastruktur, säger Casper Rasmussen, vd och medgrundare på Monta. Samtidigt som det finns för få laddstolpar finns det mängder av appar och aktörer, vilket skapar friktion på marknaden. Det gör Sverige till en perfekt tillväxtmarknad för Monta.

Sverige har idag cirka 250 000 laddbara bilar, men endast 13 000 publika laddningsstationer, vilket enligt bilistorganisationen M Sverige är drygt hälften så många som behövs. Med ett flexibelt ledningssystem för laddningsstationer gör Monta hanteringen av laddstationer enklare för dess ägare som samtidigt kan öppna upp sina stationer för fler.

Ägare kan skapa användare, ställa in priser och åtkomstnivåer direkt i systemet vilket gör att exempelvis företag kan erbjuda laddning av elbilar till privatpersoner när laddstationerna inte används av den egna personalen. Montas mjukvara gör det även möjligt att automatisera administrationsarbetet och betalning hanteras digitalt i realtid, vilket gör att manuella processer kan undvikas helt och hållet. Inställningarna går att anpassa och användningen kan överblickas av laddningsstationens ägare i en enkel instrumentpanel.

– Enkelheten är avgörande för att få verksamheter med andra huvudfokus att börja erbjuda laddning av elbilar. Genom att öppna upp existerande laddstolpar för fler blir det enklare att välja en elbil och när incitamenten för att äga laddstationer ökar kan fler investera och bygga ut infrastrukturen.

Bland Montas investerare finns såväl den danska statens gröna investeringsfond och sedan april i år den svenska gröna riskkapitalfonden Pale Blue Dot. Monta som grundades i november förra året siktar på expansion till tio länder i Europa det närmaste året med start i Sverige och Norden. Företaget har idag över 50 partners i Norden, Tyskland och Storbritannien. Målsättningen i Sverige är att ha 10 000 laddningsstationer och en fjärdedel av alla elbilsförare anslutna till tjänsten vid slutet av 2022.

Comments are closed.