Intel fortsatte dominera marknaden för mikroprocessorer
Efter ett år av stora förändringar inom den globala mikroprocessorindustrin är en sak densamma. Intel och Advanced Micro Devices (AMD) behöll sina traditionella positioner och platser i rankingen under 2010, enligt IHS iSuppli.
Intel avslutade 2010 med en marknadsandel på 81,0 procent, en uppgång med 0,4 procent från 80,6 procent 2009. Samtidigt avslutade AMD året med en marknadsandel på 11,4 procent, en nedgång med 0,8 procent från 12,2 procent 2009, och behåller därmed andraplatsen, enligt IHS iSuppli.
Inkomsterna från den globala mikroprocessormarknaden steg kraftigt under 2010, som en följd av recessionen 2009, och ökade med 25 procent till 40 miljarder dollar, jämfört med en minskning på 6 procent under 2009.
Traditionellt sett har försäljningen av mikroprocessorer dominerats av Intel och AMD X86-produkter till PC-marknaden. 2010 var dock ett år som kännetecknades av framväxten av en ny plattform: surfplattor, under ledning av Apple's iPad – som inte använder en X86-processor och som tillverkas av Samsung Electronics Co, skriver HMS iSuppli.
IHS iSuppli avser Apple’s A4 som kombinerar en ARM Cortex-A8 CPU med en Power VR GPU och som tillverkas av Samsung Electronics samt det nyligen lanserade A5-chipet.
IHS tror att antalet levererade surfplattor ökade till 17,4 miljoner enheter under 2010 och hyser en förväntad tillväxt till mer än 240 miljoner enheter under 2015. Som ett resultat kommer halvledarinkomsterna från det här marknadssegmentet att representera en betydande möjlighet – inte bara för leverantörer såsom Samsung som redan finns på den här spirande marknaden – utan även för de etablerade PC-processorföretagen AMD och Intel.
Samtidigt genomgick PC mikroprocessortekniken en grundläggande förändring under 2010 genom att GEMs (graphics-enabled microprocessors) blev en betydande del av den totala försäljningen under året. GEMs svarade för mer än en tredjedel av de totala mikroprocessorleveranserna för såväl bärbara som stationära datorer. Både Intel och AMD tillkännagav GEM-produkter som riktade sig till mittfåran av de bärbara och stationära segmenten – i en tävling mellan varandra – för att hålla sig i täten inom denna nya tekniktrend.
Filed under: Utländsk Ekonomi