Bilägare lovas kortare reparationstider

AUDI, Continental, Infineon Technologies och ZMDI syftar med sitt DIANA-projekt till att elektroniska styrenheter (ECU) i bilar skall kunna analyseras och åtgärdas snabbare.

Från 2015 och framåt, kan den tid som bilar kommer att behöva spendera i verkstaden minska signifikant. Detta blir möjligt tack vare gemensam forskning arbete som AUDI, Continental, Infineon Technologies och ZMDI. Dessa projektpartners har fått stöd från Fraunhofer-institutet för integrerade kretsar i Dresden, Bundeswehruniversitetet i München och universiteten i Cottbus, Erlangen-Nürnberg och Stuttgart.
I DIANA-projektet har företagen fokuserat sin forskning på olika sätt att förbättra den analytiska och diagnostiska förmåga inom elektroniska styrenheter (ECU) i fordon. Infineon har under tre år forskat för att få fram metoder som möjliggör mer differentierade upptäckter av fel  och att dessa fel kan korrigeras mycket snabbare  i verkstaden.
Med stöd av forskningsinstitut och universitet har man arbetat i projektet DIANA som beskrivs som  "Durchgängige Diagnosefähigkeit in Halbleiterbauelementen und übergeordneten Systemen zur Analyse von permanenten und sporadischen Fehlern im Gesamtsystem Automobil", dvs  "Genomgripande diagnostiska resurser i halvledarkomponenter och system på högre nivå för att analysera långlivade och sporadiska fel i bilar".
Fordonselektronik är numera extremt komplexa. I genomsnitt en modern bil använder 80 ecu, och i premium klass fordon det kan även vara ett hundra eller mer. Erfarenheten har visat att det inte är möjligt att helt utan tvivel fastställa den exakta orsaken bakom många av de fel som bilens elektroniksystem rapporterar. Ofta har verkstaden inget annat alternativ än att försöka begränsa definitionen av felet genom att systematiskt ersätta systemkomponenter till dess att felet är åtgärdat.
Den metod som utarbetats i DIANA-projektet kan användas på bilens eget diagnossystem. Bilens  ECU övervakar ständigt sig själva, såväl innan som medan fordonet körs. Med dessa kontinuerligt insamlade självdiagnostiska data är det möjligt att upptäcka fel i ett tidigt skede eftersom de diagnostiska uppgifter förs vidare i förbearbetad form till ECUns överordnade systemkomponenter. Diana-projektet fick ungefär 4,8 miljoner euro i stöd från Tysklands Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) som en del av regeringens program IKT 2020.

 

Comments are closed.