Annons

Trådlös bubbla runt bilen

Fordonsindustrin blir en allt viktigare kund till halvledarföretag och EDA-företag. Och det handlar långtifrån bara om standardkomponenter. Massiv användning av radar och trådlös kommunikation både inom och mellan fordon gör att elektronikinnehållet växer allt snabbare.


På årets CDNLive talade Lars Reger från NXP om företagets stora planer för fordon

– För tjugo år sedan handlade innovation i bilbranschen om att bocka plåt och hantera stål, säger Lars Reger, ansvarig för strategi och utveckling inom fordonselektronik hos NXP. Idag är elektronikinnehållet i bilarna mycket stort och vi börjar se bilar som rullande IP-adresser.

– I stort sett ser vi tre trender som driver elektroniken i bilindustrin. Den första handlar om effektivisering och ekonomi, alltså att skapa bättre och billigare bilar och motorer.

– Det andra kravet handlar om sömlös kommunikation. Det finns undersökningar som visar att en förare efter bara trettio sekunder börjar leta efter personer att kontakta eller underhållning att lyssna på. Där har vi en lång tradition, från att vi som Philips uppfann transistorradion.

– Men allra störst utvecklingsresurser just nu går nog ändå till system för att hjälpa föraren att undvika farliga situationer. Här finns också målet med den självstyrande bilen, men det ligger längre fram.

Radar
System för att hjälpa föraren ta beslut kräver massor av indata, som kommer både från sensorer i bilen och från kommunikation med andra bilar. Lars Reger är övertygad om att radartekniken kommer att bli mycket viktig, både i bilar och i fasta säkerhetssystem på vägar.

– Radarsensorer i alla riktningar ger massor av information om vad som händer runt bilen och längre fram på vägen. Men man kan också komplettera trafikljus och övergångsställen med radar för att på det sättet varna för barn eller andra fotgängare.

Radartranceivrar har hittills varit dyra, men idag går de att bygga i kisel. Det sänker priset drastiskt.

– Många trodde att det var omöjligt att komma upp i tillräckligt höga frekvenser, men redan för två år sedan hade vi testkomponenter som klarade 80 GHz. Idag börjar tekniken bli mogen.

WiFi och Ethernet
Trådlös kommunikation används redan idag för att koppla in datorer och underhållningssystem, men Lars Reger ser också en "bubbla" av trådlös kommunikation för att kommunicera med bilar ett par hundra meter framåt och bakåt.

– Om bilarna kan informera varandra om t ex stopp eller andra problem går det att göra körningen mycket smidigare. Det blir också möjligt att anpassa hastigheten för att slippa stoppa för trafikljus, eller till och med kommunicera med vägbelysning för att spara energi.

Men all kommunikation går förstås inte trådlöst. En allt större del går via "vanlig" trådbunden Ethernet. Här använder NXP Broadcoms Broad-Reach för att överföra upp till 100 Mbit/s på ett enda oskärmat tvinnat par.

– Vi sparar halva vikten genom att bara använda ett par och vi har byggt in all drivelektronik i systemkretsarna. Kablarna i en normal bil kan väga lika mycket som en passagerare och det är oerhört viktigt att spara vikt.


Lars Reger från NXP

Comments are closed.