Ökad försäljning av GPS-navigatorer

Enligt en ny rapport från analysföretaget Berg Insight väntas försäljningen av GPS-navigatorer i Europa och Nordamerika fortsätta att öka de närmaste åren. Marknadsvolymen spås toppa på 56 miljoner enheter år 2012 innan den stabiliseras.

Sjunkande priser kommer emellertid att leda till minskad omsättning redan 2009.
– Navigationsmarkanden har växt fenomenalt de senaste åren, säger André Malm, telekomanalytiker, Berg Insight. Sedan 2004 har försäljningen ökat från nära noll till runt 37 miljoner enheter i år. Användandet ökar fortfarande och det är fortfarande en hög innovationsgrad men leverantörerna kommer att få det betydligt tuffare med lönsamheten i framtiden.
Stark priskonkurrens och standardiseringen av enkla instegsmodeller ses som de huvudsakliga anledningarna till att marknaden saktar in. Dessutom påverkas efterfrågan av en sjunkande privat konsumtion. För att anpassa sig till den nya situationen tror man att leverantörerna kommer att satsa på mervärdestjänster som ger löpande intäkter. I samband med detta blir mobilt bredband allt viktigare.

Comments are closed.