Make in India lockar näringslivstoppar

Make in India Week sätter fokus på tillverkningsindustrin och är en av Indiens premiärminister Modis huvudsatsningar för att skapa hundra miljoner arbetstillfällen i Indien. Veckan, som innehåller en rad seminarier och events, lockar över 200 utställare till Mumbai. Svenskt näringsliv representeras av en affärsdelegation och på lördag inviger statsminister Stefan Löfven den svenska paviljongen tillsammans med premiärminister Modi.

Indien är en av världens snabbast växande ekonomier och befinner sig i en uppbyggnadsfas som skapar stor efterfrågan på innovativa lösningar. ”Make in India Week” erbjuder svenska företag ett skyltfönster för att presentera sig i ett unikt sammanhang. I den omfattande svenska paviljongen som invigs av statsminister Stefan Löfven på lördag ställer 11 företag ut.
Svenska företag har funnits i Indien sedan tidigt 1900-tal, en viktig faktor i en relationsbaserad kultur som Indien. Att bygga nätverk och skapa mötesplatser är avgörande för att utveckla handelsutbytet mellan våra länder.
– Svenska företags erbjudande svarar väl upp till den efterfrågan som finns i Indien idag, säger Ylva Berg, vd Business Sweden. Därför är ”Make in India” ett gyllene tillfälle för svenskt näringsliv att visa upp sig och knyta kontakter. Min förhoppning är att svenska företag ska bli självklara samarbetspartners i det växande Indien.
Business Sweden har 2 kontor och ca 30 anställda i Indien. Business Sweden ansvarar för den svenska paviljongen samt för affärsdelegations program under besöket som pågår 12-15 februari. 18 företag ingår i delegationsresan och följande företag ställer ut i svenska paviljongen: ABB, Atlas Copco, Ericsson, IKEA, SAAB, Sandvik, Scania, SKF, TetraPak, Camfil Group och Volvo Buses.

Comments are closed.