Världens nordligaste elbussar

Från sommaren 2021 kommer 31 nya elbussar från Volvo att vara i drift i Bodø, norr om polcirkeln i Norge, och drivas med hjälp av laddlösningar från ABB.

ABB kommer att bidra till att leverera en hållbar kollektivtrafiklösning för Nordnorge som kommer att minska utsläppen med nästan 2200 ton koldioxid per år, vilket motsvarar utsläpp från cirka 1200 personbilar.

Projektet, som initierades av Nordland kommun, ska omstrukturera de kommunala transporttjänsterna för bussar och färjor. Från och med 1 juli 2021 kommer stadsbusslinjerna i Bodø enbart att betjänas av eldrivna bussar. Förändringen stöder Norges mål att minska utsläppen av växthusgaser med 50 till 55 procent till 2030.

– Övergången till elbussar kommer avsevärt att minska utsläppen från kollektivtrafiken, säger Bent-Joacim Bentzen, fylkesråd för transport i Nordland kommun.

Enligt beräkningar av konsultföretaget Rambøll kommer utsläppsbesparingarna att motsvara 1200 dieselbilar, eller en minskning med nästan en miljon liter diesel per år. Dessutom kommer elbussarna att ha stor inverkan på stadsmiljön med exempelvis lägre ljudnivåer.

– Detta är det största hållbarhetsprojektet inom vägtransporter i norra Norge. Det är viktigt för både regionen och oss, säger Anders Mjaaland, vd för Saltens Group, ägare av Nordlandsbuss, som kommer att köra rutterna från nästa sommar.

Volvo kommer leverera 31 elbussar: 17 stycken 12-meters Volvo Electric 7900 och 14 stycken 18,7-meters Volvo Electric 7900 ledbussar. De är utrustade med batteripaket på 264 kWh respektive 330 kWh.

– Detta är Volvo Norges hittills största enskilda order på elbussar och samtidigt vår första beställning på en eldriven ledbuss, säger Svenn-Åge Løkken, marknadschef för bussar på Volvo Norge.

Laddstationerna från ABB kommer att installeras under första halvåret 2021. Elbussarna laddas med 450 kW pantografer, en modulär lösning för högeffektsladdning av tunga fordon. Laddarna använder standarden OppCharge, ett öppet gränssnitt för bussladdning, som erbjuder laddning via automatisk anslutning på bussens tak.

Bussarna kan laddas på tre till sex minuter vid laddstationer längs busslinjerna. ABB:s laddare är webbanslutna så att nätoperatörerna kan utföra fjärrövervakning och konfiguration av laddpunkter, minimera stilleståndstiderna och öka effektiviteten.

Comments are closed.