Självkörande bilar från Chalmers

Ifjol vann göteborgsstudenterna nybörjarklassen i den tyska ingenjörstävlingen Carolo Cup. I år ställer Chalmers och Göteborgs universitet upp med två lag, med varsin självkörande miniatyrbil av egen design.


Fjolårets tävlingsbil i Carolo Cup

För andra året i rad kommer studenter från Göteborg att delta i ingenjörstävlingen Carolo Cup vid Tekniska universitetet i Braunschweig i Tyskland. 2013 vann göteborgslaget nybörjarklassen Junior Edition. I år har Göteborg med två lag i själva huvudtävlingen, som går av stapeln 10 februari.
Studenterna tävlar med miniatyrbilar i skala 1:10. Team Legendary har försett sin bil med individuellt bromsade hjul för att optimera körningen, och nå så hög hastighet som möjligt. Det andra laget, Team Tetrix, har tagit ett annorlunda grepp genom att använda programspråket Erlang, en nyskapande metod inom fordonsindustrin.
Självkörande fordon är ett högaktuellt ämne för både forskare och ingenjörer. De flesta internationella fordonstillverkarna arbetar med tekniken någon form. Viljan att minska bränsleförbrukning hos fordonen, skapa effektivare trafikflöden och ökad trafiksäkerhet är några av drivkrafterna – utöver möjligheten att förenkla människors vardag och hjälpa folk att spara tid.
Under förberedelserna inför Carolo Cup får studenterna ta del av aktuell forskning och industrins kunnande. De kan arbeta med de senaste teknikerna på området.
– Genom att vara involverade i Carolo Cup delar vi med oss av kunskap från ett område där vi har erfarenhet och kompetens, och vi kanske till och med träffar någon av våra framtida medarbetare, säger Anders Bengtsson, HiQ Göteborg, som sponsrar satsningen tillsammans med Delphi och XCube Communications.
Carolo Cup är en tävling där studenter konstruerar, bygger och programmerar en miniatyrbil i skala 1:10. I tävlingen skall bilen, helt autonomt, följa sin fil på en bana och hantera korsningar på ett säkert sätt. När ett hinder dyker upp i vägbanan skall bilen stanna, analysera situationen och ta sig förbi hindret för att sedan fortsätta i sin egen fil. Slutligen skall den parkera sig själv i en längsgående parkeringsficka. I ett andra tävlingsmoment skall studenterna presentera sina lösningar för såväl mjukvara som hårdvara för en jury. Laget med bäst sammanlagd poäng från körning och presentation vinner. Fjorton studenter från Göteborgs universitet och Chalmers har bildat två lag och tävlar med varsin bil.

Comments are closed.