Konsumentelektronik passerar 1 biljon dollar i år

Enligt den senaste prognossiffran från GfK Digital World, framtagen i samarbete med Consumer Electronics Association (CEA), kommer de globala utgifterna för konsumentelektronik att för första gången passera gränsen 1 biljon dollar under 2012, och öka med 5 procent jämfört med 2011 då motsvarande siffra bedöms ha uppgått till 993 miljarder.

Den 8 januari 2012, inför öppnandet av årets International CES i Las Vegas, presenterade GfK Boutique Research och Consumer Electronics Association (CEA) marknadstrender för Consumer Electronics (CE)-industrin. Med färsk global marknadsdata och prognoser från GfK Digital World, presenterades trender för nyckelprodukter i ett globalt marknadssammanhang. Inte direkt överraskande låg betoningen på vikten av mobilt anslutna enheter som en viktig drivkraft för ökningen av konsumenternas utgifter inom området. Dessutom behandlade presentationen vikten av att utveckla marknader för att driva på tillväxten för den globala försäljningen.

– Trots en svag tillväxt på mogna marknader har en robust expansion på tillväxtmarknader – i synnerhet för ”Emerging APAC”* och i Central- och Östeuropa – hjälpt till att bära upp de globala utgifterna under 2011 vid en relativt hälsosam nivå på 8 procent, menar Steve Bambridge, Business Director för GfK Boutique Research.

Smarttelefoner fortsätter vara nyckeln

GfK Digital Worlds uppskattningar och prognoser visar på en kraftig global efterfrågan på smarttelefoner, och som också blev den viktigaste drivkraften för tillväxt under 2011, och den efterfrågan spås komma att bestå även under 2012. Dessutom förväntas försäljningen av pekdatorer, som beräknas ha uppgått till 39 miljarder dollar förra året, visa en stark tvåsiffrig ökning under 2012.

– Konsumenter från alla världens hörn längtar idag efter de senaste tekniska innovationerna. Stigande efterfrågan på mobilt anslutna enheter ligger till grund för den tillväxt som vi förutspår i år inom den globala detaljhandeln för CE, säger Steve Koenig, Director, Industry Analysis för Consumer Electronics Association i ett pressmeddelande.

* ”Emerging APAC” består av utvecklingsländer i Asien/Stillahavsområdet inklusive Kina och Indien.

Comments are closed.