Feberskanner gör kontoret säkrare

Att feberskanna personalen på väg in till arbetet är ett sätt att öka tryggheten och skapa en säkrare arbetsplats. Först ut att testa Eyemunitys nya helt automatiska feberskanner är den välkända reklambyrån McCann där samverkan, kreativitet och nyskapande är avgörande för företagets verksamhet.

Genom den svenska uppfinningens dubbla kameror och avancerade teknik kan en säkrare och tryggare arbetsmiljö skapas. Den bidrar också till lägre sjukfrånvaro och sänkta kostnader för både samhälle och företag.

– Fysiska möten på kontoret ger en mer kreativ arbetsmiljö, så enkelt är det, säger Jacob Stjärne som är vd på McCann Stockholm. De bästa idéerna och kampanjerna skapas när vi träffas och är tillsammans. Därför är en smittfri arbetsplats avgörande för att vi ska kunna fortsätta leverera effektiv kommunikation för våra kunder.

Eyemunity är ett kontaktlöst system som blixtsnabbt mäter om personen som står framför systemet har feber eller inte. Temperaturen mäts i ögonvrån där tårkanalen ligger eftersom det ger mest pålitliga värden. Att mäta temperaturen på huden, som i dag är den vanligaste metoden, är inte säkert.

– Trots att många nu är vaccinerade så är det en bra försiktighetsåtgärd att göra en snabb feberkoll av alla som kommer in på kontoret, säger Christoffer Sahlgren, försäljningschef för Eyemunity. Speciellt nu när smittspridningen av deltaviruset ökar.

Systemet använder sig av två kameror, en vanlig visuell kamera och en infraröd termisk kamera. Informationen från den vanliga kameran analyseras för att fastställa ögonvråns position på den person som systemet mäter. Informationen från den infraröda kameran används sedan för att mäta temperaturen i den punkt som den vanliga kameran har identifierat. Bakom detta ligger en avancerad tekniklösning för att säkerställa tillförlitliga mätvärden.

En mätning tar bara några sekunder och kräver ingen särskild övervakning eller specialutbildad personal.

Inga fotografier sparas och ingen persondata förekommer och systemet uppfyller alla GDPR-regler.

Comments are closed.