Efterfrågan på mobiltelefoner ökar

Den globala marknaden för mobiltelefoner fortsätter visa tecken på tillväxt under andra kvartalet 2010, enligt marknadsundersökningsföretaget IDC.

Främst drivs marknaden av så kallade smarta telefoner och av företag som inte finns bland världens ”topp-fem”-största. (Se resultatet längre ner angående de stora tillverkarnas marknadsandelar för kvartal 2 i år).

Enligt IDCs kvartalsrapport, sett till den globala marknaden för mobiltelefoner, såldes totalt 317,5 miljoner enheter under kvartalet, vilket ska vara en ökning med 14,5 procent jämfört med de 277,2 miljoner enheter som såldes under samma kvartal i fjol.

Under första halvåret 2010 såldes totalt 620,6 miljoner dito, en uppgång med 18,5 procent jämfört med samma period 2009, skriver IDC i ett pressmeddelande.

– Att den globala tillväxten primärt drivs på av tillverkare som inte tillhör de stora är värt att notera. Direkt bidragande till den här tillväxten är kategorin smarta telefoner. Företag med ett strikt fokus på smarta telefoner, som RIM, Apple och HTC har helt klart gynnats av det växande intresset från användarna.

Men det är inte bara tillverkare av smarta telefoner som drivit på marknaden – det gör också företag med en närvaro på marknaden för så kallade ”entery-level”-telefoner och ”mid-range”-enheter, som länge varit dominerande bland världsledarna, menar Ramon T Llamas, senior researchanalytiker vid IDCs Mobile Devices Technology och Trends.

– Men att avfärda världsledarna skulle dock vara ett misstag, tillägger Llamas, bland annat.

Samtliga företag är mitt uppe i att uppdatera sina respektive produktportföljer, och då med stort fokus på smarta telefoner, under det kommande andra halvåret i år. Ändå, menar Llamas, kommer den stigande pressen från tillverkare utanför de nuvarande ”topp-fem”-tillverkarna, speciellt Apple och Motorola, att ge tuff konkurrens under kommande kvartal.

Kevin Restivo, senior analytiker på IDCs Worldwide Mobile Phone Tracker-program, säger att några traditionella mobiltelefontillverkare och varumärkesägare, såsom ZTE, har ökat sin andel tack vare höga volymer och billiga mobiltelefonmodeller, vilka har blivit allt mer populära bland trådlösa tjänsteleverantörer.

När det gäller marknadsutsikten för 2010 menar Restivo att tillväxten bland smarta telefoner, speciellt i regioner såsom Latinamerika och Asien/stillahavsregionen (exklusive Japan) kommer att elda på marknaden i år. ”Lägre genomsnittliga försäljningspriser på smarta telefoner, tillsammans med konsumenternas intresse och aggressiva expansionsplaner bland nyckelåterförsäljare kommer att få mobiltelefonerna att ligga på en högre tillväxtandel än marknadens tillväxttakt i stort.

När det gäller Asien/stillahavsregionen (exklusive Japan) och under andra kvartalet, drevs den här regionen främst på av billiga telefoner från inhemska aktörer. Men dessa mobiltelefoner, oftast producerade och tillverkade i Kina, var varumärkesmässigt lokala och fick en allt större inverkan på tillväxtmarknader såsom i Indien, Indonesien och Vietnam. Smarta telefoner i regionen ökade snabbare än marknaden i stort, med en topp på den koreanska marknaden, och då även för internationella varumärken, enligt IDC. I Japan bedömer marknadsundersökningsföretaget att avsaknaden av operatörsrabatter hållit mobiltelefonmarknaden nere, både avseende traditionella- och smarta mobiltelefoner, men det har inte hindrat tillverkarna att experimentera med att ta bort funktioner, såsom digital television och radio.

Den västeuropeiska marknaden växte, mycket tack vare en högre försäljning av smarta telefoner, prissänkningar av modeller, nya produktintroduktioner likväl som generösa operatörsrabatter. Alla mobiltelefontillverkare ökade sin försäljning av smarta telefoner – och de företag som är knutna till en Android-strategi lyckades speciellt bra. Samtidigt minskade det traditionella mobiltelefonsegmentet, som ökningen av ”feature Phones, från asiatiska tillverkare har inte varit kraftig nog för att ändra den trenden.

 En tillväxt har återvänt till CEMA-mobiltelefonmarknaden, som hålls uppe genom en kontinuerlig mobiltelefonabonnenttillväxt i mellanöstern och i Afrika. Smarta telefoner upplevde en expansion på marknaden i regionen, trots 2009 och den då pågående finanskrisen, som dock hölls uppe genom prissänkningar av Nokia-telefoner och introduktion av billigare, smarta telefoner, enligt IDC. Bland traditionella telefoner fick Nokia konkurrens då Samsung tog andelar, tack vare sina nya telefoner.

I USA stod smarta telefoner i centrum på marknaden på grund av ett ökande användarintresse och då tack vare den högt förväntade lanseringen av Apples iPhone 4, HTCs Droid Incredible och EVO 4G.

Medan dessa fick tidningsrubriker började andra tillverkare meddela vad som skulle komma senare i år, bland annat Samsungs Galaxy X, Motorolas Droid X och ett antal modeller från Dell.

Marknadstillväxten av smarta mobiltelefoner var också tydlig i Kanada, där Androidbaserade, smarta telefoner, såsom Sony Ericssons Xperia X10 och Motorolas Quench, DEXT och BackFlit kom ut på marknaden. Samtidigt blev vanliga telefoner populära tack vare att nya mobilteleoperatörer kom ut på marknaden med subventionerade märken.

I Latinamerika växer marknaden för smarta telefoner kontinuerligt. Genom en kombination av användarintresse, låga priser på dataöverföring och tillgängligheten till förbetalda tjänster ökade antalet sålda enheter under andra kvartalet. Nokia, sedan länge marknadsledare för smarta telefoner i Latinamerika, såg sin marknadsandel utsättas för hård press då Apple, HTC, Research in Motion (RIM) och flera andra gjorde inbrytningar på marknaden. Flera lanseringar av smarta telefoner på marknaden är väntade under det andra halvåret i år. Och det ger flera latinamerikanska användare tillgänglighet som kommer att driva på konkurrensen på marknaden inom det här segmentet ytterligare, bedömer IDC.

Nokia  – Var fortfarande den totalt sett främsta mobiltelefontillverkaren sett till kvantitet under kvartalet med en större tillverkning än de som rankats två och tre tillsammans. Men trots detta finns Nokias utmaning inom den mest avancerade marknaden för smarta telefoner, gentemot kinesiska tillverkare med sina tillväxtmarknader, och att tappa gentemot tillverkare på den amerikanska kontinenten har bidragit till att börskursen fallit och vinstmarginalen per försåld enhet att gå ned, menar IDC. Dock, påpekar marknadsanalysföretaget, att man inte ska ta lätt på det här företaget, med sitt starka varumärke, sin tillverkning och sin distribution. Nokia är också optimistiska inför den kommande lanseringen av sina smarta mobiltelefoner och en del andra produkter

Samsung – Har upplevt en stark tillväxt på årsbasis, och fått produktframgångar i USA och på så kallade tillväxtmarknader. Samtidigt, den mjuka efterfrågan i Europa, sena lanseringar av viktiga smarta mobiltelefoner, och produktmixjusteringar resulterade i en inkomst- och vinstminskning för kvartalet, menar IDC. Men ändå, Samsung förväntar sig förbättringar under nästa halvår då de ska lansera sin nya serie av smarta mobiltelefoner och fmer ska vara på väg enligt IDC.

– LG Electronics. Återhämtade sig under kvartalet och levererade igen över 30 miljoner enheter efter ett ”stiltjekvartal” senast. Lanseringen av två Androidbaserade smarta telefoner bidrog till att gynna företagets produktportfölj, medan nedgången under 2009 års finanskris beskrivs som ”flytande” tack vare hjälp av Nokias prissänkningar.

De fem största producenterna är under kvartal 2 i år;

  1. Nokia, med en leverans under kvartalet på 111,1 miljoner enheter vilket ger en marknadsandel på 35,0 procent under kvartal 2, en ökning med 7,7 procent på årsbasis (jämfört med samma kvartal i fjol).
  2. Samsung, med en leverans under kvartalet på 63,8 miljoner enheter vilket ger en marknadsandel på 20,1 procent under kvartal 2 just nu, och en ökning på årsbasis på 22,0 procent, enligt samma definition ovan.
  3. LG Electronics med en leverans av 30,6 miljoner enheter för kvartalet vilket ger en marknadsandel på 9,6 procent. På årsbasis blir ökningen 2,7 procent.
  4. Research in motion (RIM) tar fjärdeplatsen med en leverans av 11,2 miljoner enheter vilket ger en marknadsandel på 3,5 procent för kvartalet och en kraftig ökning på hela 40 procent på årsbasis.
  5. Sony Ericsson levererade 11,0 miljoner enheter under kvartalet vilket ger en marknadsandel som nu är på 3,5 procent. På årsbasis, alltså förändring mellan andra kvartalet i år, jämfört med samma period i fjol, är det en minskning med 20,3 procent.

Övriga tillverkare stod sammanlagt för en tillverkning på 89,8 miljoner enheter. Det ger faktiskt en marknadsandel på 28,3 procent för kvartalet, en ökning med 28,1 procent sedan Q2 2009.
Källa: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker. 29 juli, 2010.

Comments are closed.