Testhouse Nordic blir Agilents förlängda arm

Från den 1 november kommer Testhouse Nordic AB verka som partner till Agilent och kommer att sälja hela dess sortiment av test & mätprodukter.

Michael Palmgren, Agilent Technologies Sweden och Ronny Skiöld, Testhouse Nordic AB

Testhouse Nordic hette tidigare Altaria Solutions. Namnbytet skedde den 7 september för att tydligare visa att företaget vänder sig just till test & mätmarknaden.
Förutom att sälja Agilents hela sortiment av mätinstrument kommer Testhouse Nordic AB att dela CRM-system och ha gemensamma aktiviteter med Agilent.
– Testhouse Nordic kommer att verka som Agilents förlängda arm. I ett slag utökar vi antalet personer som bearbetar marknaden, säger Michael Palmgren, vd för Agilent Technologies Sweden AB.
Han berättar att han har haft tankar på ett upplägg som detta under flera år.
Agilent kommer att från sin egen organisation främst att vända sig till globala kunder av olika storlek. Det betyder alltifrån enmansföretag upp till de allra största aktörerna. Dessutom behåller Agilent forskningssamarbetet med högskolor och universitet.
– Med vår nya satsning kan vi ge mer uppmärksamhet till de icke globala kunderna. Jag har trott på denna idé i många år, säger Michael Palmgren.
Avtalen med katalogdistributörerna Elfa, Farnell och RS kommer att gälla även i fortsättningen i Sverige.
– Oavsett vem som säljer vill vi att det skall stå Agilent på produkten, säger Michael Palmgren. Kunden skall kunna välja vilken källa han köper ifrån.
Vd för Testhouse Nordic är nytillsatte Ronny Skiöld.
– Jag blev tillfrågad av Harald Kruger (ägare till Testhouse Nordic), och såg upplägget som mycket intressant, säger Ronny Skiöld. Målet är att vi skall bli en distributör med minst 100 miljoner i omsättning om tre år.
– Jag är glad att företaget har Ronny Skiöld som vd. Det är en person med en bred kunskap om marknaden och som har erfarenhet av att leda en försäljningsverksamhet, säger Michael Palmgren.
Teshouse Nordic verkar i Sverige, Finland och Estland och kommer att anställa fler personer för att klara den nya satsningen.
Med detta upplägg stakar uppenbarligen Agilent in på en ny väg.
– Det skall bli intressant att se om våra konkurrenter följer efter, säger Michael Palmgren.
Han menar att "timingen" är perfekt.
– I en tid när andra drar ned kan vi visa en ökning, säger Michael Palmgren.
Vad EiN erfar kommer Agilent internationellt att sträva efter att införa samma koncept som i Sverige, med Agilent som säljer till globala kunder, kompletterat med en partner, som speglar Agilents verksamhet, och en till tre katalogdistributörer. England, Irland, Norden och Baltikum blir först med detta upplägg, med start den 1 november.

 

Comments are closed.