Tektronix öppnar europeiskt servicecenter

Ett kundcenter, med syfte att stödja försäljning, service och ge tekniskt support har öppnats i Schafenhausen, Schweiz. Ett kompletterande "center of excellence" i Köln kan bistå vid de mest komplexa tekniska problemen.

Tektronix har öppnat ett Customer Care Centre i Schaffhausen, Schweiz. Kunderna kan ringa ett avgiftsfritt nummer (00800 2255 4 835) för alla frågor kring försäljning, service och support. Detta nummer kan användas i 11 länder: Österrike, Belgien, Frankrike, Tyskland, Irland, Italien, Nederländerna, Spanien, Sverige, Schweiz och Storbritannien. Från mobiltelefon, och i övriga länder, gäller i stället + 41 52 675 3777.
Ett system dirigerar kundernas telefonsamtal direkt till personal som talar det lokala språket, utan behov av automatiserade röstmeddelanden.
– Målet är att underlätta för våra kunder, säger Hans-Peter Kuhnert, European Vice President inom Tektronix.
– Förr hade kunder olika nummer att ringa, beroende på deras ärende: ett nummer för försäljning, ett annat för support, ett tredje för frågor kring fakturor etc. Nu behöver kunderna bara känna till ett telefonnummer för att få svar på sina frågor från en person, inte via ett automatiserat system med syntetiskt tal.
Tektronix har också öppnat ett nytt Centre of Excellence som kan nås med samma fria telefonnummer. Där, i Köln, finns experter som kan ta hand om besvärliga och komplexa teknikfrågor och där finns en komplett uppsättning instrument för att experterna, tillsammans med besökande kunder, skall kunna prova mätuppkopplingar. Men enligt uppgift tas 80 procent av fallen hand om av kundcentret i Schweiz.
Båda dessa centra nås på samma telefonnummer.
– Förebilden för dessa centra i Schweiz och Köln är hämtad från USA, säger Fredrik Nordwall, försäljningsansvarig inom Tektronix AB i Sverige. I USA sitter 150 personer beredda att lösa kundernas problem. I kundcentret i Schweiz arbetar 20 personer.

 

Comments are closed.