Rekorddeltagande på eCarExpo i Göteborg

Elektrifieringen av Sveriges bilflotta samlar den 3-5 december det största debatt- och branschseminariet någonsin i Sverige. Från två scener på elbilsmässan eCarExpo i Göteborg kommer totalt ett 100-tal experter, politiker och branschföreträdare under helgen att belysa och debattera frågorna som nu revolutionerar fordonsindustrin.

Utvecklingen för att ersätta fossila bränslen med el går i en rasande takt och spänner gränslöst över flera områden. Miljö, energi och säkerhet är tre av dessa i det digra innehållet i eCarExpos seminarium, som arrangeras exklusivt för mobilitetsbranschen under fredagen med ett 50-tal tongivande experter. Seminarierna leds av moderatorerna Anna Bellman, Jakob Lagercrantz och Anders Tollmar.

– eCarExpo på Svenska Mässan är i år den givna mötesplatsen för hela bilbranschen och ledande experter, politiker och forskare inom mobilitet, , säger Anna Fägersten, projektledare för scenprogrammet. Seminarierna och debatterna kommer att spegla helheten, utvecklingen och framtiden i ett elektrifierat och fossilfritt samhälle.

Effektbristen på el är ett av de heta ämnena i elektrifieringen. Projekt där bilens elsystem blir en del av elnätet, Vehicle to Grid (V2G) och Vehicle to Home (V2H) pågår. Men på eCarExpo presenteras nu det allra senaste tekniska utvecklingsprojektet, V2X, Vehicle to Everything, av projektmedlemmarna; teknikföretag, Chalmers och Göteborg Energi. Det bygger på tvåvägskommunikation mellan fordonet och omgivningen. Vilken nytta och vilka affärsmodeller kan skapas med tekniken och vad är det som driver den utvecklingen?

En annan utmanande fråga är autonoma, självstyrande fordon, som sägs ge stora vinster för både miljö och transporteffektivitet. Men hur trafiksäkra är de egentligen? Hur kommer lagstiftningen att se ut? Går utvecklingen för fort? Den diskussionen förs mellan politiker och företag bakom utvecklingen av autonoma fordon.

Säkerhet står också högt på agendan när 5G nu revolutionerar bilindustrin. Hur garanteras cybersäkerheten? Är den personliga integriteten hotad när genom bilens datainsamling? Vem ska äga data? Vad händer en bilägare när bilens dator hackas? Debatten rör den teknik som just nu både möjliggör och hotar världens säkerhet och ekonomi.

Batteriernas påverkan på miljön är också ett givet fokus när elbilarnas hållbarhet diskuteras. Hur återvinns bilbatterierna och har de ett andra liv? Kan cirkulär affärsekonomi tillämpas? Men seminariet ställer även frågan om batteriproduktion och gruvbrytning kan bli storskalig i Sverige och hur Europa agerar i utvecklingen av elbilsbatterier som energikälla.

Comments are closed.