Nötbåten från Chalmers vann regatta i Italien

Det blev vinst när Chalmers för första gången deltog i seglingstävlingen 1001 Velacup. Tävlingsbåten Linnea – med skrov av balsaträ, linneväv och cashewnötbaserad epoxy – visade sig vara betydligt snabbare än de andra tolv båtarna under helgens lätta vindar utanför Palermo på Sicilien.

Den årliga italienska seglingstävlingen 1001 Velacup är ett tillfälle att testa framtidens förnybara båtmaterial. Lag från europeiska universitet tävlar med egenbyggda båtar, som måste bestå av minst 70 procent biomaterial. I projektet Chalmers Formula sailing har åtta studenter arbetat sedan augusti förra året med att designa och bygga båten Linnea.
– Det är en extrem båt, säger Lars Larsson, professor vid Marin teknik och handledare för Chalmers Formula sailing. Den har väldigt mycket segel för sin storlek, och de flesta som försökte segla den skulle kapsejsa direkt. Troligtvis skulle båten välta bara av att ligga obemannad i vattnet.
Linnea sjösattes för första gången utanför Palermo i torsdags, dagen innan tävlingen började. Sedan följde sex race under tre dagar för tävlingsseglarna Fritiof Hedström och Otto Hamel, som är studenter på Chalmers och elitseglare i den olympiska 49er-klassen.
Resultatet blev vinst i fyra av deltävlingarna och totalseger. Den andra deltävlingen blev dramatisk, berättar Lars Larsson.
– Rorkulten gick av, den tålde inte en stöt ovanifrån på grund av en konstruktionsmiss som vi hade gjort. Att segla utan rorkult är praktiskt taget omöjligt, men Fritiof låg tvärs över aktern och styrde rodret – som är fruktansvärt tungt att vrida – med bara händerna. Seglarna lyckades ändå ta sig i mål som tredje båt. Det märktes verkligen att de tillhör världseliten!
Efter att rorkulten hade lagats genomfördes resterande fyra race, plus en extratävling där alla lag hade med sin projektledare. Även den vann chalmerslaget, med doktoranden Adam Persson som har arbetslett laget från design till färdig båt.
Chalmersstudenterna hade analyserat vindstatistiken från tävlingsplatsen från de senaste 20 åren. Tack vare det vågade de optimera båten för mycket svaga vindar – vilket det också blev under tävlingshelgen. Linnea är optimerad för runt 3 sekundmeter, och uppåt 7 sekundmeter innebär vågorna att den mycket höga masten riskerar att knäckas.
Lars Larsson tycker att den viktigaste lärdomen från projektet är att noggrannhet lönar sig.
– Vi har verkligen varit omsorgsfulla hela vägen. Vindstatistiken är ett exempel, och allt är beräknat in i minsta detalj när det gäller båtens utformning och hållfasthet. Vi har också utnyttjat den senaste tekniken som finns tillgänglig. Och så var förstås seglarnas kompetens avgörande under tävlingen!

Comments are closed.