Minskad försäljning för Ericsson

Men Ericsson visar fortfarande god vinst. Företagets lönsamhet före skatt utan engångsposter blev 4 miljarder kronor för det tredje kvartalet.

Försäljningen minskade till 46,4 miljarder kronor och, med hänsyn tagen till valutaeffekter, blev försäljningen 12 procent lägre än under samma kvartal i fjol.

– Försäljningen av nätverksutrustning minskade på grund av lägre efterfrågan som beror på den nuvarande, tuffare omgivningen på marknad. Trots mindre volymer är marginalerna stabila. Den starka utvecklingen för tjänstesegmentet fortsätter. Våra aktiviteter att reducera kostnader ligger före våra planer med fortsatta förbättringar av effektivitet och besparingar. Säger Erissons vd Carl-Henrik Svanberg.

Som Ericsson meddelat tidigare påverkar det globala ekonomiska klimatet marknaden för mobilinfrastruktur och kreditklimatet är fortfarande tight på många tillväxtmarknader. Många marknader såsom Kina, Indien USA och Japan visar dock en god utveckling.
 
Ericssons tjänstesegment visar en fortsatt stark utveckling. Medan själva tjänstedelen oftast är i fokus blir systemintegration och konsultverksamheten allt viktigare. Marginalerna är stabila trots att dessa påverkats negativt under det tredje kvartalet av uppstartningskostnader för Sprint- och Zain tjänstekontrakten samt av det reducerade omfånget och transformationskostnader för det förnyade tjänsteavtalet i Italien. Företagets tjänstesektor står nu för 40 procent av Ericssons försäljning.

"I september var vi glada att välkomna före detta Sprintanställda till Ericsson och vi ser framemot att snart även välkomna före detta Nortelanställda", skriver Ericsson i ett pressmeddelande. Det här, tillsammans med kontrakt med Verizon-, AT&T- och MetroPCS för mobilt- och fast bredband ger Ericsson en stark ställning i Nordamerika.

Sony Ericsson och ST-Ericsson tynger dock ner resultatet och nettovinsten stannade därför vid 800 miljoner kronor för kvartalet.

Comments are closed.