7 miljarder för att marknadsföra Mobilt Bredband

Under ledning av mobilindustrins samarbetsorganisation GSM Association har Ericsson, Lenovo, Dell, Toshiba, Microsoft, LG, och en rad andra världsledande dator- och telekomföretag enats om att skapa ett gemensamt varumärke för Mobilt Bredband, en marknad som beräknas vara värd 350 miljarder kronor de närmaste åren.

Konkret handlar det om att 16 världsledande företag inom IT och telekommunikation enats om en gemensam märkning för bärbara datorer som är utrustade med mobilt bredband. Överenskommelsen innebär att beteckningen ”Mobile Broadband” ska betyda att datorn är utrustad med HSPA- eller LTE-teknik. De deltagande bolagen har dessutom lovat att tillsammans satsa närmare sju miljarder kronor på att marknadsföra detta varumärke under de kommande 12 månaderna.
Förutom 3-gruppen deltar följande företag i samarbetet: Asus, Dell, ECS, Ericsson, Gemalto, Lenovo, Microsoft, Orange, Qualcomm, Telefónica Europe, Telecom Italia, TeliaSonera, T-Mobile, Toshiba och Vodafone.
Ett skäl till att det har gått att enas kring den här standarden är det snabba genombrottet för HSPA-teknik världen över. Idag finns det mer än 55 miljoner användare av HSPA, eller Turbo 3G som det också kallas, i 91 länder världen över. Och användarna ökat med runt 4 miljoner i månaden, enligt analysföretaget Wireless Intelligence.
Den nya märkningen ”Mobile Broadband” ska finnas på plats inför julhandeln i år och den ska hjälpa kunder att förstå skillnaden mellan ett äkta mobilt bredband och andra tekniska lösningar och hotspots.

Comments are closed.