28 000 kom till Productronica

För två år sedan hade den stora produktionsmässan Productronica i München 40 514 besökare. Men årets antal, kring 28 000, var ändå bättre än vad många hade fruktat på grund av lågkonjunkturen.

Färre företag ställde ut i mindre montrar och bara sju hallar fylldes, mot tidigare 12 hallar. Men fler besökare kom till mässan, de stannade längre i montrarna och flera utställare noterade att det var en högre koncentration av experter bland besökarna än tidigare.
Stefan Techau, general manager western & central Europe, DEK printing machines GmbH säger:
– Vi hade blandade känslor inför mässan och väntade färre besökare som stannade kortare tid på grund av reserestriktioner. Besökarna hade denna en högre grad av expertis. Under 2007 gav vi i första hand stöd åt våra existerande kunder. I år hade vi ett stort antal "leeds". Åtskilliga små- och medelstora företag visade sig ha en budget för nya affärer.
Hans-Jürgen Bochtler, försäljningschef inom Agilent Technologies hade en något annan syn:
– Vi träffade färre besökare och antalet kundkontakter var mindre. men kunderna stannade längre i vår monter och kvaliteten på "leads" var påfallande bättre. Vi hade några intensiva diskussioner runt vissa försäljningsprojekt.

 

Comments are closed.