Valframgång för ungt teknikföretag

Valrörelsen har varit lyckad för Göteborgsföretaget i4sense, vars pekskärmsteknik har spelat en central roll i TV4:s valprogram med utfrågningar och i partiledardebatten.

Företaget, som ingår i Chalmers Innovations inkubator, uppges ha haft stor framgång med sin teknik, som bland annat tillåter många användare vid en och samma pekskärm.

Inför valet har riksdagspartiernas partiledare frågats ut i TV4-programmet Utfrågningen. I det programmet, liksom i partiledardebatten, har en av programledarna använt sig av en stor pekskärm för att presentera fakta, liksom kommentarer och frågor från tittarna.

Den speciella pekskärmen i studion bygger på teknik som utvecklats av Göteborgsföretaget i4sense, och som gör det möjligt att använda olika glasytor, till exempel skyltfönster, som pekskärmar. En unik egenskap är att tekniken tillåter i princip obegränsat antal användare samtidigt vid skärmen, så kallad multitouch, skriver företaget i ett pressmeddelande.

– Vi använder tekniken för att skapa interaktiva lösningar för våra kunders behov, konstaterar Mikael Borenholts, vd för i4sense. Genom att man på det här sättet kan visualisera och kommunicera via pekskärmen får man ett större engagemang hos mottagarna.

Bland kunderna finns Volvo Personvagnar, som använde en multitouch-skärm för att presentera sina säkerhetslösningar på bilmässan i Genève, Västtrafik, som använt i4sense:s teknik vid en interaktiv buss- och spårvagnshållplats, samt Telenor, som kommunicerat med kunder via ett interaktivt skyltfönster på Avenyn i Göteborg.

Företaget har utvecklat både hårdvaran och egen mjukvara, men samarbetar ofta med andra företag för att skapa den lösning som kunderna vill ha.

i4sense ingår i Chalmers Innovations grupp av inkubatorsbolag och har den vägen fått hjälp och stöd med finansiering, affärsutveckling och rekrytering av medarbetare.

– Vi har en jätterolig resa med i4sense, kommenterar Olle Stenberg, vd för Chalmers Innovation. Speciellt roligt är att det var två unga killar som kom med en bra produktidé och som – trots att de var kommersiellt oerfarna – försökte och lyckades sälja sin produkt i ett tidigt skede och på så sätt bidrog till företagets finansiering.

Comments are closed.