Ultra HD och OLED tar över TV-marknaden

Mer än hälften av de TV-apparater som säljs i Sverige klarar nu Ultra HD. Samtidigt förväntas försäljningen av OLED-TV tredubblas jämfört med 2016. Detta pekar på ett allt högre krav på bildkvalitet från dagens TV-köpare. Nästa vecka startar IFA-mässan i Berlin, där TV-producenterna kommer att presentera höstens kommande produkter.

08phil01

Under sommaren har andelen sålda TV-apparater i Sverige med Ultra HD varit över hälften, och nådde i juli upp i 52 procent. Detta är en kraftig ökning mot samma period förra året, när andelen med UHD var 31 procent.
– Steget från Full HD till Ultra HD går väldigt snabbt och beror på att konsumenterna ser att de kan få en bättre TV-upplevelse med bättre upplösning, säger Henrik Kyhl, vd i Norden på Philips TV Norden.
Vid sidan av UHD är årets stora trend OLED. Under 2017 förväntas det enligt TP Vision säljas mer än tre gånger så många OLED-apparater i Sverige som under 2016.
– Den som letar efter en riktigt bra TV ser att OLED gör stor skillnad – OLED är framtidens skärmar. Nordiska konsumenter är väldigt kunniga, och många är snabba att anamma ny teknik när de ser att den faktiskt är bättre.
TP Vision förutspår att det kommer att säljas 21 572 OLED-tv i Sverige under 2017, medan det såldes 8 965 under förra året.
Under juli 2017 såldes det enligt Gfk 52% TV med Ultra HD, medan 34 procent var Full HD. Under samma period 2016 såldes det 31% UHD och 49% FHD.

Comments are closed.