NXP lanserar minsta ADAS-radarn

NXP Semiconductors lanserar nu vad företaget hävdar är världens minsta singelchip 77 GHz radarsändtagare (7,5 x 7,5 mm). Fungerande prototyper av företagets RF CMOS-chip har redan levererats till ledande kunder samt fälttestas för närvarande av Googles ingenjörer som arbetar i projekt för självkörande bilar.

Radar är en grundläggande teknik i befintliga och framtida avancerade förarstödsystem (ADAS) eftersom de ger exakta data om den omgivande förarmiljön, vilket i slutändan gör livet säkrare för förare och pendlare på våra vägar. NXP:s chip kan enligt företaget användas i en ny generation radarsensorer som, på grund av sin storlek, ”osynligt” kan integreras praktiskt taget överallt i bilen – en fördel för fordonsdesigners då antalet sensorer stadigt ökar under utvecklingens gång mot allt mer automatiserade fordon. NXP uppger också att man lyckats minska energiförbrukningen med 40 procent, jämfört med konventionella radarchip. Bland de viktiga säkerhetstillämpningar som NXP räknar upp för sitt chip finns nödbromsning, adaptiva farthållare, ”döda vinkeln”-övervakning, ”cross-traffic alert” och automatiserad parkering.

– Att bygga världens minsta, helt integrerade 77 GHz-chip kommer att bana väg för självkörande bilar och driva på en ökande ADAS-adoption på volymmarknaden. I självkörande bilar krävs en" kokong" av radarsensorer för att få till en robust och högupplöst sikt 360 grader runtom bilen. Detta är en verklig utmaning för traditionell, skrymmande radarhårdvara. Tillverkarna är också angelägna om att ersätta befintliga ultraljudsbaserade styrsystem för parkeringshjälp med "osynliga" radarsensorer och samtidigt förbättra prestanda och funktioner, menar Torsten Lehmann, senior vice president infotainment och driver assistance på NXP.

Radarbaserade ADAS kommer enligt NXP att uppleva en kraftig penetration under de närmaste åren och IHS Research uppskattar att marknaden kommer växa till mer än 50 miljoner radarsensorer 2021*, en 23 procentig årlig ökning från dagens nivåer. Bredvid teknikframgångar när det gäller storlek, strömförbrukning och överkomliga systemkostnader är NCAP (New Car Assessment Programs) är en annan tillväxtfaktor för ADAS-system. NCAPs finns över hela världen och erbjuder belöningsprogram för bevisade ADAS system, såsom autonoma nödbromsar och system för fotgängarskydd.

*) Källa: IHS, Advanced Driver Assistance Applications Semiconductor Market Tracker – H1 2015.

Comments are closed.