LDRA säkrar GM:s mjukvara

LDRA integrerar GM:s kodningsstandarder för att leverantörerna snabbare skall kunna uppnå komplians med standarder och leverera ytterst säker mjukvara för ett stort antal olika GM-applikationer inom fordonsområdet

I takt med att de mångskiktade leverantörskedjorna inom fordonsområdet blir alltmer komplexa får mjukvara och uppkopplade tjänster en allt större betydelse. Detta, tillsammans med en ökad medvetenhet om kundsäkerhet och det ständiga hotet om hackning av bilar, har fått fordonstillverkarna att ställa högre förväntningar på att mjukvaruutvecklarna reducerar de risker som har samband med såväl funktionell trygghet som sårbarheter avseende säkerheten.
Därför har LDRA – som är experter på mjukvarukvalitet inom områden som funktionell trygghet (safety), säkerhet (security) och överensstämmelse med standarder – samarbetat med General Motors i mer än två år för att implementera nya teknologier, som GM använder för validering och verifiering av mjukvarukomponenter. Specifikationen ger leverantörerna möjligheter att enklare och mer kostnadseffektivt utveckla ytterst säker mjukvara genom att automatisera processen att uppnå komplians med de kodningsstandarder som är bäst lämpade för slutanvändarnas applikationer, som kan omfatta allt från multimedia och infotainment till drivlina och elektronik i kupén. Dessa applikationsområden ställer mycket olika krav på de team som arbetar med mjukvaruutveckling och verifiering, liksom på den lämpligaste teknologin och de språk för mjukvaruutveckling som används för att förverkliga dessa applikationer. LDRA:s verktygssvit automatiserar och förenklar processen för kvalitetsanalys och verifikation av mjukvaran inom alla dessa domäner och, som ett resultat, reducerar tids- och arbetsåtgången för kvalificering, samtidigt som riskerna och kostnaderna minskas.
LDRA har därför lagt in GM:s kodningsstandarder i sin Automotive-verktygssvit, vilket hjälper leverantörerna att uppfylla kraven i GM:s specifikationer för kompontentvalidering och verifikation. Även om det slutliga ansvaret för certifieringen ligger hos fordonstillverkaren ställs OEM-tillverkare och leverantörer inför avsevärda utmaningar vid hanteringen av distribuerade arbetslag, vilket förkortar time-to-market och håller tillbaka komplianskostnaderna. Förbättrat samarbete och bättre kommunikation mellan OEM-tillverkare och leverantörer på nivån mjukvaruutveckling kan hjälpa leverantörerna att uppnå komplians snabbare, vilket förkortar time-to-market, sänker kostnaderna och höjer kvaliteten hos mjukvaran.
Varje fordonsapplikation har sina egna krav på trygghet och säkerhet, och leverantörerna måste anpassa sig till de specifika behoven och uppnå de högsta trygghets- och säkerhetsnivåerna som definieras av industri- och OEM-standarder. Så är exempelvis applikationer inom multimedia och infotainment, som GPS, konnektivitet inom fordonet, backupkameror och säkerhetssystem, dynamiska till sin natur och beroende av avancerade språk för mjukvaruutveckling som C/C++ och Java. Applikationer för drivlina och kupéelektronik använder vanligtvis programmeringsspråket C, eftersom de är mer statiskt orienterade och säkerhetskritiska till sin natur. Ett fel i sådana komponenter kan resultera i fysiska skador och förlust av liv. Genom att minimera riskerna tidigare i utvecklingscykeln och sätta sin tillit till stringenta krav på statisk analys som är mer föreskrivande till sin natur kan utvecklarna försäkra sig om att koden är funktionellt säker.
Utvecklarna måste också försäkra sig om att de uppfyller kraven i ett antal olika industristandarder, beroende på applikation och målmarknad. Bland dessa finns:
* AUTOSAR, en öppen och standardiserad mjukvaruarkitektur för elektroniska styrenheter (ECU) i fordon
* SAE J3061, en process för att konstruera och bygga in cybersäkerhet i fordonssystem
* ISO 26262, en internationell standard för funktionell säkerhet i elektroniska system i fordon
* MISRA, en uppsättning kodningsstandarder för mjukvaruutveckling i programmeringsspråken C, som är trygga, säkra, portabla och tillförlitliga
– Eftersom såväl förare som passagerare är beroende av allt mer sofistikerad elektronik för fordonsprestanda, förarassistans, infotainment och andra avancerade funktioner, har biltillverkarna skruvat upp kraven om att deras leverantörer skall tillhandahålla mjukvara som kommer att fungera tryggt och inte har några säkerhetsluckor, säger Steve Hoffenberg som är Director and Industry Analyst for IT and Embedded Technology på VDC Research. ”Mjukvaruutvecklarna står inför utmaningen att behöva följa olika industristandarder, samtidigt som de håller sig inom de snäva tidsramar som gäller i en mångskiktad leverantörskedja.

Comments are closed.