Kundspecifika moderkort på åtta veckor

Emerson Network Power gör nu en storsatsning på kundspecifika kort. Med en ny tjänst, kallad RapiDex, skall företaget kunna ta fram kundspecificerade moderkort på bara åtta veckor och med en pris på 75 000 dollar.

– Det här är något som jag har velat genomföra i tio år, säger Shlomo Pri-Tal, CTO för Emerson Network Power. Idag är det ofta möjligt att integrera ett komplett system på ett moderkort och ett kundspecifikt kort blir alltid effektivast och säkrast. Men det förutsätter att man kan köpa kundspecifika kort på samma sätt som ett standardkort.
RapiDex påminner därför mer om köp av standardkort än om konsultverksamhet. Emerson Network Power tar fram kortet utifrån kundens behov. Därefter testas och produceras det som vilket standardkort som helst. Emerson tar ansvar precis som om det vore ett vanligt standardkort.
– Marknaden för den här typen av kort är våldsamt stor. Idag är ca 60 procent av alla standardkort som säljs av typen moderkort och hälften av dem skulle vinna tillräckligt mycket på en kundanpassning för att göra det lönsamt.
Shlomo Pri-Tal är extremt välkänd i kortbranschen, med 28 år hos Motorolas kortdivision, där han anses vara den drivande kraften bakom VME. När Emerson 2008 köpte Motorola Embedded Communications Computing group följde Shlomo Pri-Tal med och blev CTO. Han är också drivkraft i flera internationella standardkommittéer.
Men tiderna har förändrats och busstandarder är inte lika viktiga tidigare.
– Allt som tidigare krävde ett helt VME-system får nu plats på ett enda moderkort. RapiDex är den logiska följden av det.

Comments are closed.