Huawei vässar klorna

Enligt Financial Times tänker Huawei stärka sina säljinsatser i Europa för att ta marknadsandelar från sina konkurrenter Ericsson, Alcatel-Lucent och Nokia Siemens Networks.

Financial Times har intervjuat Zhou Ming Chen, Europaansvarig marknadsdirektör för Huawei, som berättar att man under förra året sålde för 2 miljarder dollar i Europa, jämfört med 770 miljoner under 2006. Däremot har Huawei inte lyckats lika bra i USA, där man under 2007 sålde för 100 miljoner dollar.
Han ser goda möjligheter till ökad försäljning i Europa, en marknad som han tror skall fortsätta att växa.
Beträffande konkurrenterna säger han i intervjun i Financial Times att sammanslagningen av företagen Alacatel-Lucent och Nokia Siemens Networks har skapat fördelar för Huawei, med motiveringen att operatörer av fasta och trådlösa förbindningar inte vill knytas till ett begränsat sortiment av utrustning.
Nättidningen Mobile Business Briefing anger att Huawei har säkrat 111 UMTS/HSPA-kontrakt och nu är marknadsledande, med 25 nya kontrakt under första halvåret i år. En studie, utförd av EJL Wireless Research, visar att Huawei och dess Kinesiske konkurrent ZTE tog 61 procent av kontrakten under årets andra kvartal.

Comments are closed.