GNSS-modul hjälper blinda

Ett nytt verktyg för blinda från NaviBlind använder GNSS-modulen ZED-F9 från u-blox för att ge tillräcklig noggrann positionering. Modulen kombinerar GNSS-signaler från GPS, GLONASS, Galileo och BeiDou med RTK-teknik (real time kinematic) för att nå centimeterprecision.

Att ta sig fram på ett säkert sätt är en stor utmaning för blinda. Det krävs normalt sett många timmars träning för att lära in en väg och få klarar att ta sig till mer än fem ställen på egen hand.

NaviBlind har utvecklat ett hjälpmedel som gör det möjligt för blinda att ta sig till nya destinationer utan föregående instruktioner. En app kombinerad med en GPS-enhet ger en noggrannhet som är bättre än en meter.

Men vägen dit var svår. En rad testade GPS-enheter hade alltför dålig noggrannhet Först när NaviBlind hittade GNSS-modulen ZED-F9P från u-blox hade man en lösning som fungerade.

ZED-F9P var den första multibandsmottagaren som samtidigt klarade att läsa signalerna från alla de fyra positioneringssystemen (GPS, GLONASS, Galileo och BeiDou). Det i kombination med rörelseavkänning (RTK) gör att modulen kan nå centimeternoggrannhet på bara några sekunder. Tekniken fungerar till och med i krävande stadsmiljöer.

GPS-modulen från NaviBlind kommunicerar med en mobiltelefonapp via Bluetooth. Med hjälp av röstmeddelanden lotsas den synskadade via gångbanor och säkra korsningar till målet.

– Jag minns mycket väl när jag första gången testade ZED-F9P-modulen tillsammans med NaviBlind-appen, säger Jonathan Sonne Andersen, medgrundare och CEO för NaviBlind. Äntligen hade vi en tillräckligt noggrann GPS för att systemet skulle fungera på det sätt vi tänkt.

NaviBlind uppskattar att det finns 25 miljoner människor runt om i världen som skulle kunna använda tekniken som nu lanseras först i Danmark och sedan i resten av Europa.

Comments are closed.