Energilagring och traktionskonverterare för tåg

ABB har tagit hem order från Schweizbaserade järnvägsfordonstillverkaren Stadler om att möjliggöra energieffektiva och hållbara transporter för järnvägsoperatörerna Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein GmbH i norra Tyskland och Berliner Verkehrsbetriebe i Berlin


Foto: Stadler

Leveransen innefattar energieffektiva traktionskonverterare och litiumjonbatteribaserade högeffektsystem för energilagring ombord. Ekonomiska detaljer kring orderna har inte redovisats.

ABB:s traktionskonverterare och litiumjonbaserade energilagringssystem kommer att monteras på 55 nya BEMU-tågsätt (tvåvagnars eldrivna tågsätt) till den lokala transportmyndigheten i Schleswig-Holstein, den enskilt största ordern på BEMU-tågsätt i hela världen. Batterimodulerna ska produceras i ABB:s modulfabrik i Baden i Schweiz och sedan sättas samman till energilagringssystem på Tractions fabrik i Minden i Tyskland.

De nya tågen kommer att trafikera ett delvis elektrifierat nätverk där den längsta icke-elektrifierade sträckan uppgår till 80 km, och som hittills har betjänats av dieseldriven rullande materiel. Traktionsbatterierna laddas när tåget kör på elektrifierade sträckor samt på vissa platser utmed rutten. Dessutom kan energilagringssystemet laddas med trefas 400 V eller 1 000 V i depå.

I Berlin kommer den senaste generationen av traktionskonverterare att monteras på fler än 600 nya tunnelbanetåg för BVG. Genom att byta ut den 30 år gamla tågparken med moderna tåg som är utrustade med anpassad ABB-teknik tillgodoses behovet av mer tillförlitlig och effektiv service och bidrar till att tillgodose ett ökande passagerarantal.

Comments are closed.