Elbilarna slog rekord

122 mil på en enda kWh. Det var årets mest imponerande rekord på Shell Eco Marathon, som avslutades i helgen.


Urban Concept-bilarna har utvecklats kraftigt det senaste året

 

Regnet öste ner förra veckan i Rotterdam, men den 29e upplagan av Shell Eco Marathon lyckades ändå sätta flera ganska fantastiska rekord. Framför allt var det elbilarna i både prototypklassen och Urban Concept-klassen som utmärkte sig.

Frankrike vann mest
Och som vanligt var det de franska högskolorna som visade framfötterna. Franska SCS Pasquet från Lycee Pasquet klarade  fantastiska 122 mil/kWh med sin batteridrivna elbil. Det skall jämföras med förra årets 84 mil/kWh. Om vi räknar på nästan 10 kWh per liter bensin skulle det motsvara bortemot 1 200 mil på en liter bensin och mindre än fyra liter bensin för att komma runt jorden.
Så kan man förstås inte räkna. Etanol- och bensindrivna bilar har inte lika hög verkningsgrad som elbilar. Bästa resultatet för bensinbilar såg vi för två år sedan, med 369 mil/l bensin. I år gick bästa bensinbilen "bara" 298 mil/l och bästa etanoldrivna bilen klarade 284 mil/l. Det innebär att etanolbilen var betydligt effektivare än bensinbilen, eftersom etanol ha betydligt lägre energiinnehåll än bensin. Franska skolor vann både bensin- och etanoldelen av prototypklassen och förresten batteri- och bränslecellsklassen också. I Urban Concept-klassen nöjde de franska skolorna sig med att vinna batteri- och bränslecellsklasserna.

Danmark vann stadsbilsklass
Bilarna i prototypklassen är ganska extrema, medan bilarna i Urban Concept-klassen i princip skall fungera i normal stadstrafik. Därför är elbilsrekordet i stadsbilsklassen på 37 mil/kWh extremt bra. Det sattes av franska electricar solution, från Lycee des metiers de l energie dans les systemes automatises. I bränslecellsklassen fixade franska Polytech Nantes 14 mil/kWh, vilket också det är nytt rekord.
Men ändå får man nog säga att danska DTU Road Runners från Technical University of Denmark satte det mest imponerande stadsbilsrekordet. De klarade 61 mil/l med sin etanoldrivna bil. Det är dubbelt så bra mot tvåan i samma klass (KTH) och mer än dubbelt så bra som vinnarna i bensin- och dieselklassen.


Stadsbilarna blir allt mer lika "vanliga" bilar

Norden klarade sig bra
Danmark klarade sig alltså klart bäst av de nordiska länderna (det var en bra vecka för Danmark), men totalt sett gjorde hela Norden bra ifrån sig. Norska DNV Fuel Fighter från NTNU (Norges enda deltagare), tog en tredjeplats bland eldrivna stadsbilar och finska Remmi-Team från Tammerfors Tekniska Universitet (Finlands enda deltagare) kom trea bland eldrivna prototypbilar. De sex svenska bilarna placerade sig genomgående bra, om än inte riktigt i topp.
Låt oss ta en titt på de olika klasserna och hur resultaten fördelade sig:

Etanoldrivna prototypbilar
Bland etanoldrivna prototypbilar gjorde franska Toulouse Ingénierie Multidisciplinaire fyra imponerande lopp, med 284 mil/l som bästa resultat. I inget av försöken kom man under 215 mil/l. Tvåan, också de från Frankrike klarade 141 mil/l. Totalt sett blev alltså Toulouse bilen från Ingénierie Multidisciplinaire den energieffektivaste bilen med förbränningsmotor.


Prototypbilarna har imponerande prestanda

Bensindrivna prototypbilar
Bland bensindrivna prototypbilar gjorde Franska Microjoule-La Joliverie det igen. De vann med en gedigen marginal, även om laget från ungerska Kesckemet College faktiskt ett tag såg hotande ut. Microjoule-La Joliverie klarade 298 mil/l i bästa loppet och lyckades komma över 281 mil/l i de fyra lopp man genomförde. GAMF från Kesckemet College klarade 236 mil/l i sitt enda lopp. Finska Remmi-Team från Tammerfors Tekniska Universitet kom trea med 150 mil/l.
De två svenska lagen i gruppen kom på nionde (Chalmers Vera Team), respektive sjuttonde plats (HiGtech från Gävle). Chalmers tog sig precis över 100 mil/l, medan HiGtech stannade på 60 mil/l.

Elbilar
I vätgasklassen, alltså bilar med bränsleceller och elmotor, vann laget H2A från Hogeschool van Amsterdam. De klarade imponerande 34 mil/kWh. Danska Team Aalborg Energy från Aalborg University blev fyra och bästa nordiska lag, med 29 mil/kWh. Team Sleipner från KTH blev åtta och bästa svenska lag, med 17 mil/kWh.
Eldrivna prototypfordon med batteri var förstås en populär kategori. Där vann franska SCS Pasquet från Lycee Pasquet, med fantastiska 122 mil/kWh. Bästa (och enda) nordiska högskola var återigen danska Aalborg University med Team AU och 66 mil/kWh. De kom femma.

Urban Concept med etanol
Prototypbilarna är kanske lite extrema för vanligt bruk. Därför finns klassen "Urban Concept", med bilar som skulle kunna fungera i ordinär stadstrafik. På samma sätt som i prototypklassen finns ett antal underklasser, beroende på bränsle och motortyp.
Vi kan börja med etanolklassen. Här fanns bara tre anmälda bilar och bara två lyckades genomföra tävlingen. Vinnare blev Danska DTU Road Runners från Technical University of Denmark. De klarade fantastiska 61 mil/l. Tvåa blev Team BALDOS från Luleå Tekniska Universitet, med 29 mil/l. Om vi räknar om energiinnehållet i etanol jämfört med bensin och diesel blev faktiskt de två etanolbilarna totalvinnare bland Urban Concept-bilar med förbränningsmotor.
I bensinmotorklassen lyckades vinnarna, polska SKAP, från Warsaw University of Technology, komma 33 mil/l och bästa nordiska lag blev Chalmers Eco Marathon – Urban, med 11 mil/l. Det bästa laget med bensinmotor lyckades alltså inte komma ikapp det sämsta med etanolmotor (om vi räknar bränslets energiinnehåll). Det bästa laget med dieselmotor (tyska Schluckspecht) kom "bara" 31 mil.

Elbil kom 37 mil/kWh
Bränslecellsklassen vanns av franska Polytech Nantes med 14 mil/kWh. Enda nordiska lag kom från Danmark, men lyckades inte fullfölja något lopp.
Elbilsklasen (med batteri) hade många deltagare och vinnaren, franska electricar solution, körde imponerande 37 mil/kWh. Inte illa för en "riktig" bil. Norska DNV Fuel Fighter från NTNU (Norges enda deltagare), tog en hedrande tredjeplats, med 20 mil/kWh. Svenska KTH Urban kom på femte plats med 17 mil/kWh.

Norge och Luleå fick specialpris
Bland de specialpris som delades ut var vi förstås speciellt glada över tre av dem. Shell Helix Tribology Award gick till Team Baldos från Luleå Tekniska Universitet. Juryn var bland annat imponerad över lagets sätt att effektivisera alla delar av den nya bilens drivlina.
Norska DNV Fuel Fighter, från NTNU, fick juryns designpris för bilens eleganta linjer. Laget fick också juryns Communication Award för sitt professionella sätt att göra PR för sitt projekt.


Massor av lag ställde upp även i år

Comments are closed.