300:e fartyget med Azipod framdrivningssystem

Colombo Dockyard har köpt in det elektriska framdrivningssystemet Azipod till ett avancerat fartyg för kabelläggning och reparationer som ska serva havsbaserade vindkraftparker.

Det högteknologiska fartyget skall levereras under 2023 och ansluta till en flotta i Frankrike hos Orange Marine, som nu äger 15 procent av världens specialiserade fartyg för kabelläggning och reparationer. 100-metersfartyget ska förses med ett helt paket med kraft, framdrivning och automation från ABB, inklusive det banbrytande Azipod-systemet.

Fartyget, som behövs till både kabelläggning och reparationer, har ritats av Norges Vard Design. Noggrann positionering och exakt manövrerbarhet är avgörande för komplexa kabelläggningar och reparationer men fartyget behöver också klara relativt höga hastigheter för att komma på plats snabbt vid brådskande uppdrag.

De dubbla Azipod-enheterna på 1,8 MW har valts för att uppfylla redarens krav på höga transithastigheter med maximal bränsleeffektivitet samtidigt som de ger 360-graders manövrerbarhet för att säkerställa noggrann positionering också under utmanande väderförhållanden. Ett energilagringssystem från ABB ingår också i paketet och möjliggör reservström med batterier på 500 kWh som minskar bränsleförbrukningen i samband med kabelarbete och säkerställer kontinuitet i händelse av ett oväntat avbrott.

Det övergripande drivsystemet styrs av ABB:s Power and Energy Management System (PEMS), som också kommer att öka feltoleransen och ge en hög nivå av tillförlitlighet samtidigt som maximal batterilivstid säkerställs.

Det integrerade avtalet om kraft och framdrivning tecknas i samband med att ABB firar 30 år med Azipod-framdrivning.

– Efter 30 år med Azipod är det extra roligt att det 300:e fartyget kommer att bli pionjär inom världens energi- och kommunikationssektor, säger Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports. Vi gläder oss också åt att arbeta med vårt andra projekt tillsammans med Colombo Dockyard efter ett tidigare kabelläggarprojekt 2017.

Azipod-tekniken ger dokumenterade bränslebesparingar på 20 procent jämfört med konventionella framdrivningslösningar, minskade utsläpp och full integrering med högeffektiva hybridtekniker. Förutom att plats frigörs ombord för annat bruk innebär Azipod-enheternas externa placering att skeppsbyggarna kan optimera skrovets egenskaper. Genom att koppla propellern direkt till framdrivningsmotorn slipper man växlar och annan hjälputrustning, vilket minskar underhållskostnaderna.

Comments are closed.