224 lag tävlar i regnet

Andra dagen av jättetävlingen Shell Eco Marathon bjöd på regn och problem med våta vägbanor. De svenska högskolorna ställer i år upp med hela sex lag i flera olika kategorier och målet är förstås att slå rekordet från två år sedan med 369 mil på en liter bensin.

{mosimage}

369 mil på en liter låter kanske omöjligt, men Shell Eco Marathon har år efter år visat att det finns en jättepotential för energibesparing. Tävlingen går i två huvudklasser, "Prototypbil" och "Urban Concept" och de två klasserna är i sin tur uppdelade i olika typer av drivmedel, från bensin, etanol och diesel till eldrift via batteri eller bränslecell.
I år ställer 3 000 studenter från olika tekniska högskolor i Europa upp med 224 lag/bilar. 24 länder i Europa är representerade och de franska högskolorna gör som vanligt en jätteinsats. Men också de nordiska länderna finns på plats, med sex lag från Sverige, fyra lag från Danmark och ett lag vardera från Norge och Finland.
I Sverige ställer KTH och Chalmers upp med två lag vardera. Bägge skolorna deltar i år både i prototypklassen och i Urban Concept-klassen. Högskolan i Gävle ställer upp i prototypklassen och Luleå Tekniska Universitet ställer upp i Urban Concept-klassen.
Två av prototypbilarna, från Gävle (HiGTech) och CTH (Vera) drivs med bensin, medan KTH satsar på vätgas och bränslecell. De tre Urban Concept-bilarna drivs med bensin (CTH), etanol (LTU) och batteri (KTH). Alla bilarna är godkända utom Urban Concept-bilen från CTH, som måste klara en test till.
Tävlingen pågår i tre dagar och i morgon får vi se om det blir några rekord. Hittills är toppresultaten 369 mil på en liter bensin och 111 mil på en kWh el. Ganska otroligt.

Comments are closed.