22 år, 1 månad och 21 dagar på nätet

En ny studie från NordVPN visar att svenskar spenderar en fjärdedel av sitt liv på internet

Ny undersökning av den ledande virtuella privata nätverksleverantören NordVPN avslöjade att svenskar spenderar 22 år, 1 månad och 21 dagar av sin livstid online. Jämfört med medellivslängden, som i Sverige är 83 år, är det mer än en fjärdedel av deras liv.

Under en vanlig vecka spenderar svenskar lite mindre än 45 timmar på internet, vilket motsvarar nästan två dagar. Detta motsvarar 97,5 dagar om året, eller mer än 22 år av livet.

Av dessa 45 timmar per vecka går 17 timmar åt till att arbeta, medan de återstående 28 timmarna ägnas åt diverse aktiviteter.

Största mängden med tid spenderas på sociala medier

Den största delen av svenskarnas tid per vecka – 7 timmar och 27 minuter – går åt till att scrolla genom sociala mediekanaler som Facebook, Instagram, Twitter. Bara en halvtimme mindre – 6 timmar och 51 minuter – går åt till att streama TV-program och filmer på plattformar som Netflix, Amazon Video och Hulu.

Ytterligare 5 timmar och 17 minuter i veckan ägnas åt att lyssna på musik på Spotify, Amazon Music, Deezer och andra liknande plattformar, medan 2 timmar och 44 minuter ägnas åt att titta på videor, till exempel på Youtube.

Utöver det används 1 timme och 45 minuter per vecka för administration (t.ex. nätbank), 54 minuter – för videosamtal, till exempel via Skype, Zoom, medan de övriga 50 timmarna ägnas åt research (t.ex. Wikipedia).

– Skräddarsydda meddelanden som skapar en känsla av brådska, misstänksam eller okänd avsändare, dåligt språk, osäkra bilagor och länkar – det är de första tecknen på en bluff på nätet. Öppna bara bilagor från de personer du litar på, och tveka inte att diskutera ärendet med dina kollegor och vänner om du känner tvivel, varnar Daniel Markuson, expert på digital integritet hos NordVPN.

Undersökningen gjordes på uppdrag av NordVPN och genomfördes av det externa företaget Norstat den 22-30 oktober 2021. Undersökningens målgrupp var invånare i Sverige i åldrarna 18-74 år och urvalet togs från nationella internetanvändare. Kvoter sattes på ålder, kön och bostadsort.

Comments are closed.