Tre STING-bolag bland vårens VINN NU-företag

15 innovativa, nystartade företag finansieras med 300 000 kronor vardera i Vinnovas satsning VINN NU. Bland de utvalda återfinns tre STING-bolag: Spontano, som hjälper användare att hitta sista minuten-events; Codarica, som utvecklar roliga utbildningsmedel för barn som lär dem programmering; och 30minMBA, som tar fram 30-minuters-sammanfattningar av populära affärsböcker till din mobil.

 

− Det är väldigt roligt att flera av våra bolag får stöd igen från Vinnova. VINN NU-bidragen betyder otroligt mycket i dessa tidiga skeden och vi ser med glädje fram emot resultaten av finansieringen och entreprenörernas drivkraft, passion och hårda arbete med att bygga framgångsrika, globala företag, säger Pär Hedberg, grundare och VD på STING (Stockholm Innovation & Growth).
30minMBA, som sammanfattar de bästa affärsböckerna i ljud och text till användarens mobil och gör det möjligt att applicera kärnan av dem inom 30 minuter, befinner sig i en spännande fas och planerar just nu en internationell lansering.
− Det känns fantastiskt att få 300 000 kronor som hävstång för att komma ut på marknaden. Under sommaren lanserar vi en stängd beta för iOS och till hösten lanserar vi tjänsten för en global marknad. Pengarna från Vinnova kommer att hjälpa oss ta de första stegen utanför Sverige, säger Therese Gedda, grundare och VD på 30minMBA.
Codarica, som ligger bakom karaktärerna Kalle Kodare och Holly Hacker, har färdigställt en fungerande prototyp som de nu testar på bland annat fjärdeklassare i Östermalmsskolan.
− Finansieringen och stödet från Vinnova kommer att hjälpa oss att nå våra mål med lanseringen av vår första app. Detta kommer göra att fler barn runt om i världen kan lära sig att koda, säger Sanna Nilsson, medgrundare och VD på Codarica.
Det tredje STING-bolaget som fick VINN NU-finansiering var Spontano. Företaget hjälper användare att bli mer Spontana genom att lista och sälja biljetter till evenemang som händer inom 48 timmar.
− Vi är otroligt glada! Vinnova ger oss både en kvalitetsstämpel och de medel vi behöver för att jobba ännu hårdare. Med deras stöd kommer vi att bygga en stark position i Stockholm och förbereda en internationell expansion, säger Ludvig Linse, medgrundare och VD på Spontano.
VINN NU riktas till nystartade företag under ett år som har utvecklat eller är på väg att utveckla en unik och innovativ produkt, metod eller tjänst som ännu inte finns på marknaden. Bakom satsningen står Vinnova och Energimyndigheten. Dessutom satsar Vinnova tillsammans med Tillväxtverket på nya företag startade av unga personer (18-30 år). Syftet är att underlätta för nystartade företag att förbereda och tydliggöra tidiga och kommersiellt intressanta utvecklingsprojekt. Detta så att företagen kan utvecklas, finna en efterföljande finansiering och på sikt bli framgångsrika svenska företag. VINN NU startade 2002 och har sedan dess hållits varje år, och årligen utses omkring 20 företag.

Comments are closed.