Samordning av e-handel ger besparingar

Staten kan göra stora direkta besparingar genom en samordning av myndigheternas transaktionsintensiva administrativa verksamheter. Det skulle också ge påtagliga effektiviseringar och kvalitetsförbättringar.
Enligt Statens servicecenter bör regeringen besluta om en samordning av de statliga myndigheternas elektroniska beställningar, fakturor och betalningar samt av deras skanning, routing och gemensamma register. Bakgrunden är ett uppdrag om samordning och omlokalisering av myndighetsfunktioner som Statens servicecenter utför på uppdrag av regeringen.
– Samordningen bör ske för så många myndigheter som möjligt, eftersom det innebär att stordriftsfördelarna, kvalitetsförbättringarna och effektiviseringarna blir större. Ett genomförande av förslaget innebär också att ett hundratal arbetstillfällen kan skapas utanför storstadsområdena, säger Thomas Pålsson, generaldirektör, Statens servicecenter.
Genom att samordna den administrativa hanteringen ökar möjligheterna att få in fler beställningar och fakturor i elektroniska och automatiserade flöden. Det blir enklare att säkerställa att alla kontroller görs korrekt, och att alla betalningar går till rätt mottagare med rätt belopp vid rätt tidpunkt.
Det finns en stor besparingspotential som kan realiseras när en enskild aktör avropar och installerar gemensamma systemlösningar. Den uppgår till cirka 450 miljoner kronor i samband med byten av e-handels- och ekonomisystem under de närmaste åren. En enskild aktör får därutöver bättre priser för tjänster och funktioner. Sådana besparingar kan årligen uppgå till 80–90 miljoner kronor, enligt Statens serrvicecenters beräkningar.
Statens servicecenter utför redan ekonomitjänster åt flera myndigheter, och föreslår att regeringen fattar beslut om en anslutning av övriga myndigheter genom en förordningsreglering.

Comments are closed.