Ny lösning för biljettkontroller åt SL

Tjänsteföretaget ISS sköter alla biljettkontroller i Stockholms kollektivtrafik. De fick uppdraget av SL 2013 och anlitade då Optidev för att gå från penna och papper till att digitalisera sina system för biljettkontroller och tilläggsavgifter. Med nya krav från SL, bland annat tre miljoner kontroller per år, behövde systemet göras om.

ISS bestämde sig för att uppdatera lösningen och gav uppdraget till Optidev. Snabbare biljettkontroller, effektivare arbete kring tilläggsavgifter och fler funktioner var några av kraven från ISS, tillsammans med krav från SL som rörde planering och redovisning.
– Utmaningen var att bygga en lösning med radikalt utökad funktionalitet, men behålla samma gränssnitt som tidigare för att kontrollanterna skulle känna igen sig, säger Fredrik Logenius, vd på techbolaget Optidev.
– För oss stod det klart från början att vi behövde bygga om lösningen totalt. Samtidigt fanns ett önskemål om att ha en ny version färdig på väldigt kort tid. Vi dök in i det med huvudet före, bröt ner det gamla Windows Mobile-systemet och byggde upp en helt ny lösning i Android-miljö.
Resultatet blev en helhetslösning med en ruggad handenhet, programvara baserad på Optidevs TrueMobile-plattform, en blåtandsskrivare och inte minst ett kraftfullt backoffice. Varje beståndsdel är designad för ett smidigare och effektivare arbete, från administrationen på kontoret och hela vägen ut till biljettkontrollanterna.
Förutom själva hård- och mjukvaran levererar Optidev även support samt utbytesservice inom 24 timmar, och tar på så vis rollen som helhetsleverantör. Det innebär att ISS bara behöver en enda kontaktyta oavsett vilka frågor eller önskemål de har. Systemet har varit igång sedan januari 2018.

Comments are closed.