369 eller 1000 mil på en liter bensin

369 mil på en liter bensin Det blev resultatet för segraren i årets upplaga av Shell Eco-marathon. Tävlingen slutade den 28 maj, efter tre dagars körning på banan i tyska Lausitz och 187 lag från skolor i olika europeiska länder ställde upp.

 

Microjoule-laget från franska La Joliverie vann förbränningsmotorklassen i prototypkategorin, med imponerande 369 mil på en liter bensin (3 688 km).

Nu måste man väl i ärlighetens namn säga att Microjoule-laget från franska La Joliverie "bara" vann förbränningsmotorklassen i prototypkategorin. Hela tävlingen är uppdelad i två huvudkategorier, prototypbilar och "standardbilar" och kategorierna är i sin tur uppdelade i klasser, beroende på vilken typ av framdrivningssystem som används. De bilar som drivs med el från batterier, bränsleceller (vätgas) eller solceller mäts naturligt nog i km/kWh.


Med en snabb omräkning, där man utgår från energiinnehållet i bensin (ca 9 kWh/liter), skulle man därför kunna utnämna det italienska laget mecc-SUN från Politecnico di Milano till vinnare. Deras  solcellsdrivna bil klarade 1108 km/kWh, vilket skulle motsvara ungefär 1000 mil på en liter bensin. Det österrikiska laget TERA TUGraz från Graz Tekniska Högskola vann den uppladdningsbara elbilsklassen, med 842,5 km/kWh och det skulle då kunna räknas om till ca 760 mil per liter bensin.
Nu går det förstås inte riktigt att räkna om på det sättet. Man måste tänka på hur effektivt man kan producera el från t ex bensin och dessutom på hur stor andel av den totala elproduktionen som kommer från fossilbränsle, respektive vattenkraft/kärnkraft. Om vi börjar räkna på koldioxidutsläpp blir det riktigt jobbigt. Då skiljer siffrorna mellan den standardiserade svenska elmixen och den europeiska med en faktor tjugo. En skillnad som rimligen blir ännu större i takt med att Tyskland lägger ner kärnkraftverk.
Nej, det är nog säkrast att separera elbilar och bilar med förbränningsmotor. Förra året utsågs en bränslecellsbil till totalvinnare efter diverse omräkningar (489 mil per liter bensin) och det var inte så lyckat. Förra årets tvåa använde däremot en bensindriven förbränningsmotor och klarade 296 mil på en liter bensin. I den jämförelsen blir årets resultat betydligt mera imponerande, med en förbättring på hela 24 procent.
Sedan måste man ju säga att 84 mil på en kWh för en batteridriven elbil är nog så imponerande. Det visar vilken potential för förbättringar som faktiskt finns.


Ungerska GAMF (nr 67) kom femma bland prototyper med förbränningsmotor (2277 km/l). Italienska H2politO – molecole da corsa kom nia bland prototyper med bränslecell (262).

Om vi sedan tittar på koldioxidutsläpp är det förstås ganska magnifikt att lyckas komma ner i 0,7 g koldioxid per km med en bensindriven bil. Det gjorde Microjoule-laget och det får möjligen miljögränsen 120 g/km att framstå som lite futtig. I princip skulle bilen dessutom kunna köra sträckan Ystad-Riksgränsen tur och retur på en liter bensin. Men det är som sagt i princip. Protypbilarna varken passar eller är tillåtna i vanlig trafik.

Danmark vann
Tittar vi i stället på de mera konventionella bilarna, i UrbanConcept-kategorin, hittar vi till och med en del som är registrerade och tillåtna i vanlig trafik. Här är inte resultaten riktigt lika spektakulära som i prototypkategorin, men kanske närmare verkligheten.

 
Här blev danska DTU Roadrunners från Danmarks Tekniska Universitet totalvinnare i förbränningsmotorklassen. Deras etanoldrivna bil klarade hela 51 mil på en liter etanol (509 km/l), alltså motsvarande sträckan från Stockholm till Göteborg, och här talar vi faktiskt om en bil som skulle kunna ge sig ut på allmänna vägar. Den skulle förstås dra till sig en hel del uppmärksamhet, delvis för att den är så till förvillelse lik en av Ahlgrens godisbilar.
Men det är klart, Team proTRons plug-in-elbil från tyska Fachhochschule Trier var kanske ännu mera imponerande. De klarade dryga 23 mil på en kWh (233 km/kWh) och hur man än räknar måste det nog klassas som effektivast i UrbanConcept-klassen. Det tyska laget blev också CO2-vinnare bland prototypbilarna, men här måste vi återigen in i elmix-moraset, så det undviker vi.

Nordiska lag
Det fanns gott om nordiska lag och de placerade sig i flera fall mycket bra. Danska vinsten i förbränningsmotorklassen  för UrbanConcept-bilar var sannerligen inte illa. Norska NTNU fixade dessutom en andraplats i bränslecellsklassen för UrbanConcept-bilar (99 km/kWh).


Norska NTNU hade utan tvekan en av de snyggaste bilarna. Den tog andraplatsen i bränslecellsklassen för UrbanConcept-bilar (99 km/kWh).

Men resultatet från finska Remmi-Team  (Teknologiska Universitetet i Tammerfors) är nog ändå mest imponerande. De klarade en tredjeplats bland prototyper med förbränningsmotor, med 269 mil på en liter bensin (2 694 km/kWh). Laget var näst bäst bland alla bensinmotordrivna prototypbilar (den i särklass största klassen).
Danska Ålborgs Universitet fixade en femteplats bland de bränslecellsbaserade prototyperna (347 km/kWh)och svenska CTH tog en total sextondeplats bland prototyper med förbränningsmotor (1 086 km/l).  Luleå Universitet blev sexa bland de etanolbaserade prototyperna (674 km/l), men resultatet var förstås ganska långt från "etanolettan" (2 944km/l).
KTHs "Team X-Agilis" kom på plats 42 bland prototyper med förbränningsmotor (558 km/l) och bidraget Spiros kom på femte plats bland UrbanConcept-bilar med bränslecell (60 km/kWh). CTH klarade en femteplats bland UrbanConcept-bilar med förbränningsmotor (197 km/kWh).


Team X-Agilis från svenska KTH kom på plats 42 bland prototyper med förbränningsmotor (558 km/l).

Comments are closed.