Superkondensatorerna växer

Tusen gånger fler upp- och urladdningscykler och mer än tio gånger högre effektuttag i förhållande till vikten. Superkondensatorerna sköter en allt större del av energilagringen.

 

– Titta bara på alla fordonskonstruktioner med hybriddrift. Där finns en jättemarknad, säger Andreas Falkner från Awilco-Multiplex. För att inte tala om elektrisk återmatning av energi vid bromsning av till exempel tåg. Det är oerhört svårt att hitta en annan lösning som både klarar kraven på höga strömmar och många cykler.


Andreas Falkner, Awilco-Multiplex visar en uppsättning superkondensatorer från Nesscap.

För här har vi de uppladdningsbara batteriernas akilleshäl. De tål inte att laddas upp eller laddas ur så snabbt som en hel del tillämpningar kräver. Hård belastning minskar dessutom livslängden. Inte ens under normala driftsförhållanden är antalet upp- och urladdningscykler mer än maximalt ett par tusen och den siffran sjunker drastiskt vid höga belastningar.
Superkondensatorn har visserligen inte samma energitäthet som batteriet, men den kan utan vidare ha 50 gånger högre effekttäthet. Det gör den lämplig vid alla tillfällen då det handlar om stora effekter under relativt kort tid.


Man är van vid att mäta kondensatorer i µF, men den här kondensatorn har en kapacitans på 3000 F. Observera kortslutningstråden mellan polerna.

– Typexempel är acceleration och nedbromsning av fordon, till exempel tåg. Det är svårt att hantera så stora momentana strömmar på annat sätt.
Göte Fagerfjäll

Comments are closed.