Över 400 000 flygtimmar utan haveri

Hela flygbranschen genomsyras av höga säkerhetskrav och tydliga riktlinjer för att minimera risken att något går fel. Trots det sticker motorn RM12 i JAS 39 Gripen C/D ut med sina över 400 000 flygtimmar utan ett enda haveri.


Eva Wikman, Head of Airworthiness på GKN Aerospace framför en RM12-motor

Bedriften har möjliggjorts av typcerfikatsinnehavaren GKN Aerospaces systematiska produktsäkerhetsarbete, en ansvarsfull företagskultur och genomtänkta processer för att överföra kunskap.

Det har gått över 30 år sedan GKN Aerospace levererade den första RM12 motorn till det svenska flygvapnet. Sedan dess har motorn flugit över 400 000 timmar utan att orsaka ett enda haveri. Bedriften är inte bara ett resultat av en väldesignad motor, utan också ett välstrukturerat produktsäkerhetsarbete som kontinuerligt har utvecklats genom åren.

Ända sedan Chicagokonventionen 1944, som föranleddes av ett stort antal flygolyckor under relativt kort tid, har det gemensamma säkerhetsarbetet inom flygbranschen varit ett centralt fokusområde för industrin. Under decennierna efter konventionen lades stort fokus på att höja den tekniska standarden inom branschen, vilket sedan breddades under 70-talet till att även handla om människan, och reglering av exempelvis arbetstider, för att minska antalet misstag. Därefter har industrin satsat stort på att utveckla bättre processer för säkerhetsarbetet på organisatorisk nivå – och mellan olika företag.

– Flygbranschen är ganska speciell eftersom planen ofta flyger över flera nationer och konsekvenserna av ett haveri kan bli så otroligt stora, säger Eva Wikman, Head of Airworthiness på GKN Aerospace och ansvarig för produktsäkerhetsarbetet för RM12. Det är bakgrunden till att alla inom branschen förväntas dela med sig av erfarenheter och rapportera när något går fel. Genom att samarbeta över organisations- och nationsgränser kan säkerheten inom hela branschen lyftas. Vi försöker arbeta på samma transparenta och prestigelösa sätt internt för att ständigt bli bättre.

Sedan många år tillbaka arbetar personalen på GKN Aerospace i Trollhättan bland annat efter devisen ”Don’t walk by” som innebär att om någon ser ett fel måste det rättas till och rapporteras. För att systemet ska fungera behöver all personal känna sig trygg med att berätta när något inte fungerar, oavsett hur misstaget eller felet har uppstått.

– Det här är något som vi har arbetat väldigt länge med och som genomsyrar hela verksamheten. Vi sätter att alltid säkerheten i första rummet och uppmuntrar alla att göra sig hörda när något inte är som det bör vara. Man gömmer inget och försöker inget dölja – hittar man något så tar vi hand om det direkt.

Även produktsäkerhetsarbetet för motorn RM12 präglas naturligtvis av ständig utveckling. Idag används JAS 39 Gripen C/D av flygvapnen i Sverige, Sydafrika, Thailand, Tjeckien och Ungern – och alla motorer skickas någon gång till svenska Trollhättan för underhåll. Kritiska komponenter i motorn har en maximal livslängd baserat på flertalet testkörningar och analyser. Ett system används för att beräkna hur de slits och när de måste skickas till GKN för eventuellt byte. Ibland visar ny data att en komponent håller längre än vad man först trodde och beräkningen kan ändras – på så vis utvecklas motorn genom ständiga finjusteringar. Åtgärder som kontinuerligt underhåll och reparationer utförs med stöd av tydliga riktlinjer från GKN:s designorganisation.

– Mycket av vårt arbete med produktstöd handlar om att skriva så tydliga manualer som möjligt så att de som använder motorn ska veta hur de ska hantera olika situationer och att verkstäderna lätt ska kunna utföra underhåll eller identifiera eventuella brister. Sedan händer det även att våra samarbetspartners hör av sig med direkta frågor och då gäller det att våra medarbetare, både nya och erfarna, känner sig bekväma i att ge råd och fatta beslut som eventuellt kan få stora konsekvenser.

– Det är något som vi har lyckats väldigt bra med under många år och en nyckelkomponent i det arbetet är kompetensöverföring från erfaren personal till ny. Det handlar om att rekrytera rätt, men kanske framför allt om att ha bra system med genomtänkta processer att landa i när ny personal börjar hos oss. På så sätt kan vi ständigt bygga vidare, utveckla bättre metoder och bidra till en säkrare flygindustri.

Comments are closed.