Operatörerna tappar pengar när WebRTC tar fart

Först kom Skype och nu är Googles WebRTC aktuell. Båda innebär de att teleoperatörerna på sikt förlorar dagens kassako, telefonitrafiken. Företaget Ingate tar nu fram teknik som gör att operatörerna faktiskt kan tjäna pengar genom att ta betalt för tillförlitlig och högkvalitativ realtidstrafik som prioriteras. Tekniken ger teleoperatörerna möjlighet erbjuda videokonferenstelefoni för alla och säkra intäkterna Teleoperatörerna har ju stora problem med att telefonitrafiken står för de huvudsakliga intäkterna, medan data- eller Internet-trafiken tar all bandbredd och operatörerna måste ständigt bygga ut/kosta på den delen. För datakanalen (Internet) försöker operatörerna få mer betalt genom att mäta och begränsa data-användningen på olika sätt.
Det kommer dock att bli mycket värre och en gigantisk omvälvning är i faggorna. Teleoperatörernas intäkter om 1000 miljarder kr för betald telefonitrafik kommer till stor del att försvinna genom Googles initiativ!  Googles WebRTC initiativ är hetast i branschen just nu. Se http://www.telekomidag.se/nyheter/artikel.php?id=40599.
WebRTC utvecklas av ett svenskt företag (GIPS) som Google köpte 2009 just för att utveckla WebRTC.

Google ger fri telefoni
Få har dock ännu förstått att WebRTC inte bara skapar ny realtidskommunikation (trots att det inte har något uppkopplingsprotokoll, några nummer eller adresser, som t ex SIP-standarden), utan att det stora hotet är att Google kortsluter all betald telefonitrafik. Liksom Apple tar mobiloperatörernas SMS och vidarebefordrar dem över Internet (eller OTT som telefonivärlden kallar det) mellan alla iPhones, så kan Google ta all telefoni från alla som kör en webbläsare (bara man råkar vara inloggad på sitt gmail-konto…) och det är ju nästan alla numera! Operatörernas SMS-intäkter minskade med 100-miljarder kronor under 2012!
 Teleoperatörerna har dock själva bäddat för det kommande stålbadet där intäkterna från det separata telefonnätet försvinner. De har inte använt IP-teknologin och Internet på rätt sätt utan (med IP) byggt vidare på gamla nätstrukturer.
– Det betyder att de har fastnat i traditionell telefoni som inte ens nått AM-radio-kvalitet från 40-talet! Våra PC, surfplattor och ”smartphones” klarar av att ge full HD-kvalitet, och mer, men när det gäller telefonin har Moores lag lyst med sin frånvaro, säger Karl-Erik Ståhl, vd för Ingate Systems AB.
Standarden för realtids multimedia-kommunikation, SIP (liknande HTTP för webben), har operatörerna inte lyckats leverera till användarna på de lokala nätverken (LAN) eller till ”smartphones”. Dit, bakom brandväggarna där användarna finns, har bara IP-telefoni levererats via gammaldags telefon-portar eller en förvrängd SIP-standard som otillförlitligt bara levererar den gamla traditionella telefontjänsten.
Detta öppnade vägen för Skype som lurar sig genom brandväggarna och skapat en egen telefoni-ö med gratissamtal och multimedia. Även om kvaliteten är begränsad är den i många fall bättre än den traditionella telefonin.

Lösning finns
De svenska systerföretagen företagen Ingate och Intertex (nu sammanslagna till Ingate) har länge haft lösningar för detta, men brandväggsprodukterna (SBC) har hittills huvudsakligen använts för att ansluta företags IP-telefoniväxlar till operatörernas SIP-baserade IP-anslutningar till telefonnätet.
Nu kommer WebRTC att vända på begreppen. Vem kommer att använda det gamla telefonnätet när det är billigare (eller gratis) och dessutom ger bättre bättre kvalitet genom att gå direkt via webbläsaren? Kvaliteten är dock begränsad på samma sätt som för Skype eftersom multimedietrafiken trängs med datatrafiken över samma kanal.

Skiljer ut realtidstrafik
Med möjlighet till den HD-videokvalitet som finns i PC, plattor och smartphones, så har Ingate tagit fram ett sätt att kunna särskilja realtidstrafiken (både om det är SIP eller WebRTC) från datatrafiken så att trafiken kan prioriteras och mätas av brandväggen. Dessutom kan den värdefulla realtidstrafiken märkas så att transportnätet (Internet) prioriterar den framför datatrafik. Denna teknik finns redan i Internet, men är inte påslagen, eftersom det innan Ingate tog fram sin konstruktion inte funnits något fungerande sätt att särskilja och ta betalt för den prioriterade trafiken. Teleoperatörerna har ju bara kunnat ta betalt för datatrafik där allt har samma kvalitet.
Ingate kallar detta för Internet+. Möjligheten att kunna prioritera realtidstrafiken kan ge teleoperatörernas tusentals miljarder i intäkter – som annars kommer att försvinna från det separata telefonnätet. Ingates teknik skapar en ”modern telefonitjänst”.
Med Ingates teknik blir överföringen tillförlitlig och kvaliteten så mycket bättre. Det blir ”telepresence” för alla, överallt, vilket idag är något som företagen köper speciella rum för – rum för högkvalitativa videokonferenser med sina koncernbolag.
– Med telepresence för alla är det kanske flygbolagen och inte teleoperatörerna som ska oroa sig för sina intäkter, säger Karl-Erik Ståhl.
 

Comments are closed.