Mera rymd på KTH

Rymdtekniken rusar bokstavligen framåt i världen och det gäller för den svenska skolan att hänga med i utvecklingen. Till hösten startar KTH upp två nya kurser för lärare i grundskola och gymnasium. De kommer att genomföras online för att göra det möjligt för lärare från hela landet att delta.

Sverige har alltid varit ett framstående teknikland vars uppfinningar givit världen mycket, både för vardagsmänniskan och för industrin, men kunskapen om detta håller på att förblekna. Det är viktigt att sprida kunskap om hur Sverige bidrar till utvecklingen inom rymdteknik, halvledarteknik, programmering osv, ämnen som är grunderna till det nya moderna tekniksamhället.

Kurserna hålls i KTHs regi enligt ESERO Sveriges riktlinjer. ESERO (European Space Education Resource Office) är ett initiativ av Europeiska rymdorganisationen ESA och Rymdstyrelsen och drivs av KTH i samarbete med Wisdome-projektets fem vetenskapscentra: Tekniska museet, Curiosum, Visualiseringscentrum C, Universeum och Malmö museer.

ESERO Sverige kommer att bidra till rekrytering inom matematik, naturvetenskap och teknik genom kurser för lärare i Sverige. Dessutom kommer ESERO Sverige att ge stöd till skolor med resurser och material.

Genom en vidareutbildning i rymdteknik för lärare i grundskola och gymnasium vill KTH bidra till ökad medvetenhet och kunskap inom området. Det handlar både att förstå satellitbilder och tolka dem ur miljö- och hållbarhetsperspektiv och att bygga egna satelliter, programmera dem och kommunicera med dem.

Kurserna körs på låg fart och kan med fördel tas på kvällstid, mellan klockan 16.00-18.00, i avsikt att eliminera alla stressmoment. Föreläsningarna kommer också att finnas inspelade och kan avnjutas på fritid. Kursen kommer att repeteras varje höst- och vårtermin, under flera år, för att även de med tyngda arbetsscheman ska kunna få tid att delta.

Bland höjdpunkterna för båda kurserna blir sannolikt ett besök på satellitfabriken OHB (Otto Hydraulic Bremen) i Kista, där bland annat den svenska månsatelliten SMART-1 konstruerades. OHB grundades 1958 och är nu Europas tredje största företag inom rymdsektorn.

IE120V -Elektronik och programmering för rymdtillämpningar 7,5 hp


Professor Carl-Mikael Zetterling

Kursen riktar sig till lärare i grund- och gymnasieskolan som blivit inspirerade av t.ex. ESERO Cansat och nu vill lära sig mer om elektronik och inbyggda system eller som vill öka sin kompetens för undervisning i matematik, teknik, fysik och programmering.

Under kursen byggs och provas en minisatellit med radiolänk, kamera och olika sensorer och deltagarna får lära sig programmera den i Python och hämta ned data och skicka kommandon via radio. De får göra signalbehandling och utvärdera bild- och numeriskt data kring solcellernas energitillgång, batteriets laddning, temperatur, acceleration mm.

LT1047 – Rymden och hållbar utveckling 3,0 hp


Associate Professor Helena Lennholm

Vidareutbildningskurs för lärare eller lärarstudenter som undervisar inom STEM-ämnen. Kursen innehåller tre områden:

* Föreläsningar om rymd och hållbarhet inom STEM- ämnena.

* Övningar och seminarier om hur man undervisar för hållbar utveckling

* Ett rymdrelaterat projekt som du väljer utifrån ämne och årskurs som syftar till praktisk undervisning med din elevgrupp.

Även rymdforskare från KTH kommer att medverka med inspirationsföreläsningar.

Comments are closed.