Kan det vara åldern?

Eller är det så att utvecklingen accelererar i allt snabbare takt? Förra året hade vi på ECS en liten Action Area där forskare och studenter kunde visa upp avancerade och lite framtida projekt. Ett inslag var autonoma modellbilar. Kul grej som kanske kan bli något verkligt i en ganska avlägsen framtid.

Under året som gått verkar det som om autonoma fordon har utvecklats till att bli en motor inom embedded. Det gäller internationellt och i stor utsträckning i Sverige. Häromdagen uttalade Huawei att autonoma fordon blir den ledande och drivande applikationen för 5G-nätverkets utveckling.

Ericsson talar gärna om 5G och har redan börjat med testinstallationer. När de stora infrastrukturutvecklarna talar om 5G så är det hela tiden IoT som ligger i centrum. De nyheter som finns inom spektrum, fördröjningar och antal noder är helt drivna av IoT.

Vi kan se effekterna redan i årets ECS program. Naturligtvis inom IoT, där programmet spänner över hela området från utveckling till applikationer och sensorer/sensornätverk. Vi har visserligen inga praktiska applikationer med autonoma fordon, men ett tungt inslag är säkerhet inom IoT. Där finns inslag från komponenter och operativsystem och olika aspekter på att testa delar och applikationer med hundratals eller tusentals noder.

AUTOSAR och AGA
Inflytandet sträcker sig mycket längre än till bara IoT. Inom metoder för programvaruutveckling får vi inblick i ett projekt för formell verifiering inom AUTOSAR-standarden. Ursprungligen definierat för fordonsindustrin, så börjar begreppet bli viktigt inom många segment. Inom Open Source så kommer vi att få möta AGA. Det står för Automotive Grade Android och är en plattform för verktyg, utveckling och säkerhet.

COTS, FPGA och UI
Man får inte glömma att överallt där det finns IoT och programvara måste det fortfarande finnas hårdvara i botten. De små COTS-modulerna börjar mer och mer bli dagens komponenter.

FPGA komponenterna växer i komplexitet med ett antal processorer och ett hav av logik. Numera börjar de benämnas System on Chip (SoC) och en drivande applikation är avkodning av radar och bildsignaler för de autonoma fordonen. Intressant är också utvecklingen av de verktyg som krävs för att utnyttja de nya möjligheterna. På ECS får vi en duvning i de nya ” Software Define Everything”-verktygen.

Till sist också UI. Alltså User Inteface. HTML5 blev snabbt dominerande inom de smarta telefonerna. Nu börjar tekniken också vara användbar inom embedded. Vi får en hel timmes tutorial i hur man bygger ett användarinterface som klarar att visa data i realtid.

Besök ECS
Vad ska man då som utvecklare göra när allt händer så snabbt så man får svårt att hänga med. Ett tips kan vara att besöka ECS i år. Det är många parallella spår och omöjligt att täcka allt som är nytt och intressant.

Men å andra sidan kan man ju plocka ut sockerbitarna i förväg. Det är tillåtet att kryssa mellan olika sessioner och lyssna på de mest intressanta. ECS bjuder på lunch och kaffe och en anledning till det är att man ska kunna stanna kvar i lokalen och träffa utställare och andra utvecklare i liknande situation och kanske med samma problem. Spontana möten kan ofta ge värdefull inspiration och trigga nya idéer och affärsprojekt.

Så ta er gärna till ECS. Till er som kör själva vill jag mana att ni ska köra försiktigt. Det vore ju dumt om det skulle hända något nu när det kanske är sista gången ni kör själva till ECS. Nästa år kör kanske bilen själv, medan ni går igenom programmet eller tar er en liten lur.

I första meningen skrev jag något om att utvecklingen accelererar i allt snabbare takt. Matematiken har nog inte ändrats i samma takt som elektroniken. Jag bara funderar på om det finns ett begrepp för accelerationsökning. Hastigheten deriveras till acceleration och accelerationen deriveras till – vaddå?

Sök gärna upp mig på ECS om ni har ett bra svar.

Comments are closed.