Inspirationsdag om additiv tillverkning

Många företag har börjat eller överväger att ställa om till ny teknik och intresset för metallbaserad additiv tillverkning (AM) är stort. Men hur står sig tillverkningsprocessen AM ur ett hållbarhetsperspektiv? Det var en av flera frågor som lyftes under AM-dagen när industriföretag möttes för att lära mer och dela erfarenheter.


Inspirationsdagen om additiv tillverkning lockade ett 40-tal personer från industriföretag och akademi. Foto: Jimmy Delwér, Innovatum Science Park

AM-dagen på Produktionstekniskt Centrum hölls för första gången i slutet av mars. Temat var hur additiv tillverkning står sig ur ett hållbarhetsperspektiv och vilka möjligheter och utmaningar tekniken ger.

– Industriföretag behöver tänka omställning redan idag, för inom en snar framtid kommer hållbarhetsfrågorna att vara avgörande för deras konkurrenskraft, säger Leif Johansson, Innovatum Science Park, en av arrangörerna. Kraven från kunder kommer att bli allt tuffare. Om man tillverkar produkter som har lång livslängd och som bidrar till den globala uppvärmningen under hela sin livslängd, då är det extra bråttom.

Ett 40-tal personer kom för att diskutera och ta del av andra företags erfarenheter och forskares studier. Representanter för Volvo Cars, GKN Aerospace, Procada, Siemens Energy, Sandvik Additive Manufacturing, Fordonskomponentgruppen och forskare från Högskolan Väst gav en bred bild av hållbarhetsarbetet. Här är några axplock från presentationerna:

Claes Fredriksson, forskare vid Högskolan Väst, har under flera år studerat additiv tillverkning utifrån hållbarhetsperspektiv som materialutvinning, transporter, energiåtgång vid produktion med mera.

– Tillverkningsindustrin står för drygt 14 procent av växthusgasutsläppen i Sverige. Additiv tillverkning kan vara ett hållbart val, men löser förstås inte hela problemet. Vilken teknologi som är bäst beror på vilken typ av produkter och tillverkning man har. I vissa fall kan traditionell tillverkningsteknik vara ett bättre alternativ.

För Volvo Cars är hållbarhet idag lika viktigt som säkerhet. Företaget har ambitionen att vara klimatneutralt år 2040 och ser additiv tillverkning som en viktig del i hållbarhetsarbetet.

– Vi började använda additiv tillverkning 1988 och har sedan dess successivt utökat användningsområdena, säger Frederic Tholence, Volvo Cars. Vi gör exempelvis prototyper, verktyg och reservdelar med hjälp av AM. Våra utmaningar är vår serietillverkning och breda materialpalett.

Gasturbintillverkaren Siemens Energy i Finspång har tagit steget från att enbart använda AM för reparationer och prototyptillverkning till att idag även serieproducera komponenter till gasturbiner.

– AM-tekniken innebär att vi minskar produkternas vikt och kan tillverka mer komplexa geometrier som ger gasturbinerna effektivare kylning, säger Mikael Berntzén, Siemens Energy. Med AM är det också möjligt för oss att reparera en komponent flera gånger.

GKN Aerospace använder AM-teknik för produktion och reparation av flygmotorkomponenter sedan flera år och började 2017 göra hållbarhetsanalyser för tillverkningstekniker, både olika varianter av AM och traditionella produktionstekniker.

– Genom att titta på hela produktens livscykel blir det möjligt för oss att göra hållbara val, säger Johanna Nylander, GKN Aerospace.

Teknikföretaget Procada tar fram systemlösningar för industriföretag som satsar på additiv tillverkning.

– AMM kan vara rätt val för företag som tillverkar stora komponenter i dyra material, Petter Hagqvist, Procada. Framförallt kan man minimera materialspill och det material som trots allt blir över kan återvinnas. En förutsättning är dock att AM-tekniken ger lika hög kvalitet som med traditionell tillverkning.

Comments are closed.