Annons

Byxa avslöjar muskelutmattning

Ny forskning möjliggör mätning av muskelutmattning och mjölksyrenivå i realtid utan blodprov. För detta syfte har halländska Swedish Adrenaline utvecklat en byxa med invävda sensorer som känner av lårmusklernas tillstånd.

Peter Martinsson är vd för det avknoppade företaget Innowearable AB
Foto: Science Park Halmstad

Ett område som växer är integrerad elektronik i accessoarer och kläder, såsom till exempel i glasögon, uppkopplade klockor och sensorer som vävs in i klädesplagg. Swedish Adrenaline, som har sin bas på Science Park Halmstad, är en partner i forskningsprogrammet CAISR (Centre for Applied Intelligent Systems Research) vid Högskolan i Halmstad. Forskningen här uppges ha gjort ett genombrott inom signalanalys, genom avancerade beräkningsalgoritmer, som möjliggör mätning av muskelutmattning och mjölksyrenivå i realtid utan blodprov.

Det har länge varit ett önskemål att i realtid få återkoppling på den status som musklerna har hos en idrottare. Detta för att mäta träningsresultat, optimera träningsupplägg och undvika oönskade tillstånd som till exempel överträning. Inom elitidrott handlar mycket om att ha god form vid rätt tillfälle, att i det sammanhanget ha god kontroll på muskelutmattning och mjölksyreproduktion i de arbetande musklerna är av yttersta vikt. Det har fram till nu inte funnits ett sådant redskap.

Den produkt som nu utvecklas är ett par byxor med inbyggda sensorer som känner av de stora lårmusklernas tillstånd. Sensorerna vävs in i byxorna och bli en integrerad del av tyget. Byxorna kommunicerar trådlöst med en telefon eller tablet där en app presenterar/lagrar värden löpande.

Swedish Adrenaline har knoppat av detta utvecklingsprojekt i ett nytt bolag, Innowearable AB som äger rättigheterna till denna teknik och skyddas av en nyligen inlämnad patentansökan.

– Detta är ett unikt tillfälle för oss som innovationsföretag att lansera denna ”game changer” inom sport med stor potential internationellt. Vi har redan inlett diskussioner med ett antal större aktörer inom sportsegmentet, säger Peter Martinson, vd för Innowearable AB.

Comments are closed.