All världens experter på armlängds avstånd

Tre KTH-studenter har precis startat marknadsplatsen Fliffr, en mobilapp som ger möjlighet att tjäna pengar på talang eller yrke. Fliffr kapar mellanhänderna och vänder sig främst till köpare och säljare av kunskap i form av rådgivning i olika situationer. Det kan handla om kostråd, it-support, skoluppgifter, installation av hemelektronik eller rådgivning runt VVS, matlagning och motion.

09kth02

Föreställ dig följande situation: Du är ute och kör med din veteranbil och stannar för att tanka. När det är dags att åka iväg så startar inte bilen. Du öppnar då appen Fliffr i mobilen och får snabbt rådet att vänta i 30 minuter, eftersom startmotorn temporärt lagt av på grund av värmen ifrån grenrören. Får startmotorn bara svalna lite kommer bilen att starta igen, och du slipper dyra bärgningskostnader.
Detta är ett exempel på hur Fliffr kan fungera. Men det kan lika gärna handla om att du dragit på dig en knäskada i löparspåret, har tio matgäster som väntar eller precis köpt ett komplett hemmabiosystem inklusive ny tv.
– Ett användningsområde för Fliffr är att få hjälp väldigt snabbt med något. Till exempel rådgivningen du precis nämner. Ett annat användningsområde är det mer klassiska inte fullt lika tidskritiska, det vill säga bra träningstips, assistans från en psykolog, hjälp med inredningsfrågor eller vad det nu kan vara, säger Daniel Cserhalmi, en av medgrundarna till Fliffr.
Han berättar att Fliffr är en marknadsplats för att sälja eller köpa tjänster med hjälp av live-video. Det handlar om att få skräddarsydd hjälp när man behöver det, direkt i mobilen.
Fliffr är en del i den starkt växande trenden gig economy, eller on demand-ekonomi som fenomenet också kallas. Ytterst kortfattat handlar det om att on-demand ekonomi bidrar till att kundernas behov tillgodoses omedelbart med hjälp av exempelvis appar i mobilen. Genom att använda denna teknik kan det vara möjligt att spara pengar, men också få assistans betydligt snabbare än tidigare.
– Gig economy är stort i USA och det är inte ovanligt att människor har ett antal olika frilansande arbeten. Detta bidrar till att göra det enkelt för personer och företag att tjäna pengar snabbt genom att arbeta via mobilen. De kan jobba från stranden, sommarstugan eller var de vill. Så fort det finns en lucka i schemat kan man gå och göra ett kort ”gig”. Oavsett om det handlar om fem minuter eller en timme.
Daniel Cserhalmi berättar att folk i allt större utsträckning köper tjänster på detta sätt. Liknande marknadsplatser finns redan, som TaskRabbit och svenska Kry. Vidare jobbar 53 miljoner amerikaner som frilansare enligt en undersökning som den amerikanska fackföreningen Freelancers Union gjorde förra året. För Sveriges del så visar en studie som två forskare vid University of Hertfordshire gjort tidigare i år att 737 000 svenskar regelbundet jobbar som frilansare via tjänster som Upwork. Således saknas det inte ett kundunderlag för Fliffr.
– Kry tillhandahåller dock bara renodlade läkartjänster. I vårt fall handlar det om att kunna sälja och köpa alla former av kunskapsleveranser. En digital och direkt försäljning. Frilansarna, de som ansluter sig, är sina egna varumärken och vi skriver inte avtal med säljarna. Fliffr är istället plattformen i bakgrunden. Vi är rätt ensamma om marknadsplats-tänket.
Han lägger till att detta är den bästa lösningen. Att köparen kan nå väldigt många olika professioner utan att vara tvungen att ha en app för varje.
För den skräddarsydda rådgivningen råder helt fri prissättning. Den kan till och med vara gratis i de fall säljaren anser att det handlar om lead-genering. Det vill säga att rådgivningen kan leda till merförsäljning. En typisk sådan situation skulle kunna vara hantverkare som elektriker, rörmokare eller snickare som delar med sig av sina kunskaper eller ger råd, och sedan utför själva jobbet senare.
– Fliffr kan ta bort den geografiska utmaningen med resor till kunderna. Vi har också byggt en för både säljare och köpare enkel betallösning i appen. Både för in- och utbetalningar. Den fungerar både inom EU och USA. Det handlar om att bygga en robust tjänst som redan från början är skalbar och kan växa utan problem.
Precis som i fallet med bland andra Airbnb och Ebay, tjänster som Daniel Cserhalmi och de andra delvis låtit sig inspireras av, så finns möjlighet att betygsätta säljare och köpare. Men också skriva kommentarer. Detta är en mycket viktigt del av Fliffr menar Daniel Cserhalmi.
– Annars är nämnda tidsbesparing, oavsett om du är köpare eller säljare, som är den viktigaste aspekten av Fliffr. Att ha tillgång till rätt svar när man behöver är viktigt för de flesta. Köparen får fråga sig var det är värt att få svar direkt istället för om två veckor. Sedan är Fliffr enkelt och smidigt, och allt är tillgänglig på ett och samma ställe. Detta är värdefullt oavsett om du är ett talangfullt hobbyproffs, litet företag eller stor koncern.

Comments are closed.