Annons

Skolmat på distans med positiva bieffekter

Det började först som en tillfällig lösning. Nu finns det ett långsiktigt mål om att behålla applösningen som Optidev utvecklade åt AcadeMedia.

Skolmaten har varit en het fråga sedan regeringen i mars stängde landets gymnasieskolor. I april lanserade friskolekoncernen AcadeMedia, med runt 36 000 elever över hela Sverige, en app som ger eleverna tillgång till skolluncher. Nu finns tankarna på att göra detta permanent.

– Det började som en tillfällig lösning men nu har vi ett långsiktigt mål om att behålla det här systemet, säger Jimmy Kjellström, operativ chef på AcadeMedia. Framförallt eftersom det hjälper oss att minska matsvinn och samtidigt höja kvalitén.

När AcadeMedia och mjukvaruföretaget Optidev inledde arbetet med att ta fram en digital lösning för skolluncher blev de positiva bieffekterna snabbt uppenbara. Tack vare appens ”bokningssystem” får matleverantörerna nu ett såpass detaljerat underlag att de kan minimera att mat behöver slängas eller överproduceras.

Även statistiken som appen genererar kan ge matleverantörerna värdefulla insikter. Mathias Kristiansson, projektledare på AcadeMedia och ansvarig för det aktuella projektet, berättar:

– Förutom minskat matsvinn får leverantörerna en helt annan inblick än tidigare. Inte bara vilka rätter som är mer omtyckta än andra, utan även tillagningssätt. Kanske är fiskbullar inte så populärt, men fisk i en thaigryta är det? Det låter oss helt enkelt höja kvalitén på maten för våra elever. Och vi tittar nu på hur en permanent lösning kan se ut.

Appen fungerar så att varje elev går in i den kommande veckans matsedel och bokar den mat de vill ha. Senast på tisdagen ska eleverna boka nästa veckas måltider. Det innebär i sin tur att matleverantörerna får en detaljerad beställning inför nästa vecka och kan planera inköp och produktion därefter.

Eleverna hämtar sina matportioner på utlämningsställen nära deras vanliga skolor, mot uppvisande av sina individuella QR-koder som också innehåller information om allergier och specialkost.

De två största utmaningarna var dels projektets skala – att länka samman elever, skolor och olika cateringfirmor från Luleå till Ystad – men kanske framförallt att ta fram en fungerande lösning så snabbt som möjligt.

– Normalt sett kan sånt här ta år eller åtminstone månader. Men tiden har varit en kritisk faktor och det är otroligt många parter som har ställt upp för att göra detta möjligt. Personal, skolor, elever och cateringfirmor, men också Optidev som har frigjort resurser och jobbat kvällar och helger för att få detta på plats på rekordtid.

Vanligtvis sysslar utvecklaren Optidev med logistiklösningar för aktörer som Postnord och DHL.

– Vid en första anblick kan ju detta verka ligga helt utanför vår kärnverksamhet, säger Fredrik Logenius, vd på Optidev. Men faktum är att det till mångt och mycket handlar om logistikfunktioner runt beställningar, produktion och uthämtning av luncher. Och med AcadeMedias storlek såg vi att det fanns möjligheter till märkbara positiva effekter. Det fanns en långsiktighet och hållbarhet i det här, och då var det inget snack om ifall vi skulle ta uppdraget eller inte utan istället hur snabbt vi kunde lösa det.

Leave a Reply