Lifee inleder samarbete med KI

Majoriteten av barn och ungdomar i Sverige rör sig för lite, visar en rapport från Centrum för idrottsforskning. Startup-bolaget Lifee motiverar och ökar den fysiska aktiviteten med spelmekanismer t ex poängutdelning – hos svenska skolbarn. Nu skall Lifee medverka i ett forskningsprojekt på Karolinska Institutet, som ökar den fysiska aktiviteten hos barn med fetma och övervikt.

Många timmar framför skärmar, stillasittande och svårt med motivation till aktivitet. Det är tyvärr många barns verklighet idag. Barnen i Sverige är de mest stillasittande i Norden, och vart femte barn i Sverige lider av övervikt eller fetma. Att aktivera barn och unga är en stor samhällsutmaning och idag når endast 40% av svenska elvaåringar upp till rekommendationerna på 60 minuters aktivitet per dag.
– Det skall vara enkelt, roligt och fritt från klander och skuld att få barn att röra på sig. Med vårt verktyg når 60–75% av skolbarnen upp till rörelsemålet på 60 minuters rörelse per dag. Det här lyckas vi göra med enkel teknik och kända mekanismer från spel. Vår lösning är ett aktivitetsarmband i kombination med mobilspel. När barnen rör sig samlar de spelpoäng som de kan använda i spelen och därigenom ta sig till nya nivåer och tävla med sina klasskamrater, säger vd Per Ek.
Lifee skall under våren ingå i ett forskningsprojekt tillsammans med Claude Marcus, professor i pediatrik, vid Karolinska Institutet. Projektet har som mål att främja fysiska aktivitet hos barn med fetma och övervikt.
Intresset för Lifee är stort. Inför vårterminen sökte företaget efter fem skolklasser för att testa lösningen. Efter endast en vecka exploderade mailkorgen med över 300 intresseanmälningar. Testprojektet är igång i tio klasser runt om i Sverige och utökar projektet under vårterminen med fler skolor som vill vara med och aktivera sina klasser.

Comments are closed.