Högskolan Väst satsar på hybridundervisning

Hybridundervisning är ett begrepp som fått fäste under Corona-året. Pandemin gjorde att Högskolan Väst i princip över en natt ställde om till digital undervisning. Denna utveckling går dock hand i hand med högskolans målsättning om att nå fler studenter genom att erbjuda dem att ta del av undervisning på olika sätt – på campus, helt nätbaserat eller en mix av båda alternativen.

– Det har tidigare varit svårt att skapa balans för de studenter som är närvarande digitalt i jämförelse med de som är närvarande fysiskt på campus, säger Lars Johansson, avdelningschef för avdelningen för pedagogisk utveckling och studiestöd och delprojektledare i infrastrukturprojektet för hybridundervisning. Detta vill vi försöka ändra på så det blir en likvärdig upplevelse för de som närvarar digitalt. På så sätt skapar vi en större flexibilitet för de studenter som normalt sett har svårt att delta i högre utbildning.

– Infrastrukturprojektet skapar förutsättningar för att vi ska kunna bygga om salar till att hantera hybridundervisning. Det handlar om att ge nya och utvecklade förutsättningar för vad man kan göra i ett klassrum. Vi lägger nu grunden genom ett pilotprojekt där vi kommer testa att skapa större digital närvaro i de vanliga lärosalarna. All undervisning går ju inte att ha som hybridundervisning, men där pedagogiken tillåter det vill vi kunna erbjuda möjligheten att kunna delta på så lika villkor som möjligt. Vi kommer att testa med några utbildningar först. Då kan vi lära oss vad vi kan förbättra.

Paulina Samuelsson, Ordförande i studentkåren:
Vad tror du hybridundervisningen kommer att innebära för studenterna?

– Hybridundervisning och möjliggörandet av mer flexibla studier kommer vara positivt utifrån många aspekter. Bland annat utifrån möjligheten att delta på distans när det kan finnas orsaker som gör att studenten inte kan delta på campus, men inte heller vill missa undervisningstillfällen. Till exempel på grund av vård av barn, sjukdom eller andra faktorer som skulle påverka att studenten får förhinder att ta sig till campus. Dessutom är ju studenter inte en homogen grupp så jag tror att hybridundervisningen kommer få olika betydelser och innebörder för olika individer och studentkategorier.

Arbetet med infrastrukturprojeket är tätt kopplat till den campusutveckling som sker just nu på högskolan, och särskilt nära koppling finns till delprojektet ”Lärmiljöer”.

– Vi har nu ett unikt tillfälle att prova och testa nya arbetssätt och teknik innan vi går vidare i en större skala med att förändra våra lärmiljöer i samband med campusutvecklingsprojektet utifrån Campusplan 2030, säger Lars Johansson. Vi vill ju skapa ett framtida campus som våra studenter vill vara på.

Lars Johansson menar att sättet vi ser på vår undervisning och det pedagogiska ledarskapet har förändrats under pandemin. Han poängterar att både lärare och studenter har skapat sig en större digital erfarenhet.

– Jag tror våra studenter framgent kommer ifrågasätta när det krävs fysisk närvaro i större utsträckning. Om vi vill vara en attraktiv högskola behöver vi kunna erbjuda en större digital närvaro där det är pedagogiskt möjligt, det är en viktig erfarenhet som kommit med pandemin. Vi arbetar också med tillgänglighet på högskolan och hybridundervisning öppnar upp möjligheter för fler.

– Vi har utvidgat vår digitala kompetens, vi har lärt oss när det digitala inte räcker till. Den allmänna attityden till den digitala delaktigheten har också förändrats, vi har skapat oss större kunskap och blivit duktigare på att förstå det digitala sammanhanget.

– Det framtida klassrummet kommer behöva ett fönster ut mot omvärlden, och omvärlden behöver kunna komma in i klassrummet.

Comments are closed.