Grönare Göteborg med fler elbussar

Göteborgs kommunala kollektivtrafikbolag GS Buss har lagt en order till ABB för att elektrifiera linje 60, en av stadens mest trafikerade busslinjer.

Göteborg storsatsar på lösningar för nästa generations hållbara kollektivtrafik och framöver ska fler elbussar rulla på stadens gator. Linje 60, en av de mest trafikerade busslinjerna i Göteborg, ska nu elektrifieras tillsammans med linjerna 59 och 62. Resultatet blir både minskade utsläpp av miljöskadliga ämnen och en tystare och lugnare stadsmiljö. Under 2018 gjordes närmare 6,9 miljoner resor på linje 60 och cirka 780 000 resor på linjerna 59 och 62.
För att driftsätta elbussar krävs en ny infrastruktur för laddning. Bussarna på linje 60 kommer att laddas av fyra 300 kW HVC-laddare (Heavy Vehicle Chargers), en modulär lösning för högeffektsladdning av tunga fordon från ABB. Laddarna använder sig av standarden OppCharge, ett öppet gränssnitt för bussladdning, som erbjuder laddning via automatisk takanslutning.
Bussarna kan laddas på bara tre till sex minuter i depån på Kruthusgatan samt snabbladdas på linjens ändhållplatser i Masthugget och vid Redbergsplatsen. Laddarna kommer att levereras under sommaren 2019 och tas i drift i oktober samma år.
– Vi kör avgångar var fjärde minut i högtrafik, säger Dan Paulström, affärsområdeschef för GS Buss. Genom snabbladdning vid ändhållplatserna säkerställer vi trafiken, samtidigt som boende längs våra linjer, resenärer och våra förare, får en bättre miljö med lägre buller och bättre luftkvalitet.
Laddarna, som ingår i portföljen ABB Ability med uppkopplade lösningar, låter bussbolagen fjärrövervaka och konfigurera laddpunkter och proaktivt underhålla utrustningen för att garantera maximal drifttid.
ABB gick in på marknaden för elbilsladdare redan 2010 och har idag en snabbt växande global installerad bas på 10 500 DC-laddare i 73 länder, fler än någon annan tillverkare. På denna erfarenhetsgrund har ABB skapat ett robust system för högeffektsladdning av tunga fordon. ABB:s laddare används i produktions- och testanläggningar för elfordon över hela världen, bland annat i extrema miljöer som på polcirkeln och i ökenklimat. Många laddare används för intensiva tester 24 timmar om dygnet, 360 dagar om året av fordonstillverkare som BMW, Volkswagen och Volvo Bus.

Comments are closed.