Öppen plattform för fordonselektronik

Renesas Electronics är sedan länge en av de dominerande tillverkarna av fordonselektronik. Nu tar företaget ett steg framåt med Renesas Autonomy, en öppen plattform för självkörande bilar. Företaget lanserar också en ny SoC-komponent, R-Car V3M, som hanterar kameror och radarkällor för fordonsautomatisering.

04rene05

Den nya fordonsplattformen är oerhört viktig för Renesas. Konkurrensen inom fordonselektronik hårdnar och det är viktigt för företaget att försvara sin ledande position. Siffror från Renesas visar att företaget 2015 var största leverantör till fordonsindustrin av elektronik för de flesta områden inom fordonselektronik. Företaget har också en mycket stark ställning när det gäller samarbeten med biltillverkare och underleverantörer.
Men det går förstås inte att leva på gamla framgångar, speciellt inte inom den expansiva fordonsindustrin. Renesas Autonomy sträcker sig över hela fältet, ända upp till nivå fem av självkörande bilar, och det är nödvändigt för att behålla initiativet och inte ”bara” bli en underleverantör till andra plattformar.
Trots att Renesas är ett japanskt företag har man valt att lägga en hel del av fordonsutvecklingen i Europa. Redan för två år sedan etablerades företagets ADAS-centrum i Düsseldorf och därifrån görs mycket av arbetet på Renesas Autonomy.
– Vi är noga med att hålla plattformen modulär och öppen, säger Jean-François Chouteau, chef för ADAS-centret. Det är också viktigt med effektiva lösningarna för varje steg på vägen mot autonoma fordon.
De närmaste åren handlar därför mycket om effektiva och energisnåla lösningar för kamerasystem och andra sensorer. Redan idag finns gott om fordon med relativt avancerad övervakning och stödfunktioner för parkering och filhållning. Men vägen till nivå fem är lång och det kommer att dröja innan fullt autonoma fordon är standard. Specialkomponenter som R-Car V3M är viktiga för att klara delmålen. Med R-Car V3M ökar DSP-prestanda från dagens något hundratal miljoner MAC-operationer per sekund till närheten av en miljard MAC-operationer per sekund. Med ytterligare en generation av R-Car V3x räknar Renesas med att prestanda hamnar på flera miljarder MAC-operationer per sekund.
R-Car V3M innehåller två ARM Cortex A53-kärnor för applikationsmjukvara och två Cortex R7-kärnor för Autosartillämpningar. Den har också två signalbehandlingsprocessorer (ISPer) som effektiviserar den inledande bildbehandlingen.
För att förenkla konstruktionsarbetet har Renesas tagit fram en rad färdiga konstruktionskit.

04rene06
Jean-François Chouteau

Comments are closed.