v2142 – IAR avskedar Stefan Skarin

 

Is this email not displaying correctly?
View it online.
Elektronik i Norden
2021-10-19

IAR Systems avskedar Stefan Skarin

Styrelsen för I.A.R. Systems Group har beslutat att entlediga VD Stefan Skarin och har utsett Richard Lind till tf VD. Richard har varit styrelseledamot i IAR sedan 2019 och är fd CTO för Internet of Things (IoT) på Microsoft.


Stefan Skarin, mångårig vd för IAR, entledigas

Läs mer..

Läs temaartiklarna om radiomätteknik

Läs temaartiklarna om embeddedsystem

Klicka här för att prenumerera på
Elektronik i Nordens Nyhetsbrev

Raspberry Pi-baserad plattform med stöd för CODESYS

Kontron har utökat sin styrplattform baserad på SBC Pi-Tron CM3+ till att ha stöd för PLC-mjukvaran CODESYS.

Read more »

 

Annons:

Tänk specialanpassade systemchip. Tänk Socionext

Känner ni igen det här problemet? Ni kan inte uppnå den prestanda du behöver med er design, kraften och kostnaden är för höga. Det finns inga standardkomponenter som erbjuder en lösning, och ni har inte den interna designkapaciteten för en ASIC-strategi. Socionext har lösningen – SPECIALANPASSADE systemchip


Läs hela artikeln

Nya ISO 26262-paket förenklar ASIL B och ASIL C

Från Microchip kommer nya certifierade funktionssäkerhetspaket för att möjliggöra för konstruktörer att utveckla sina produkter i enlighet med funktionssäkerhetsstandarden ISO 26262. Paketen finns för dsPIC33C-, PIC18- och AVR-styrkretsar.

Read more »

Säkerhetsrisker i appars byggstenar

Säkerhetsleverantören Lookout introducerar en tjänst som gör det nu möjligt att undersöka de delar som ingår i mobilappar för att ta reda på om de utgör en säkerhetsrisk. Företag och verksamheter kan därmed förhindra att medarbetare laddar ner en app där en del som utgör en risk ingår.


Sara Fernholm, Lookout

Read more »

Ingen gräns för människors livslängd

Det finns ingen gräns för hur gammal en människa kan bli. Det är slutsatsen i en nyligen publicerad vetenskaplig studie. Resultatet har väckt stort intresse i internationella medier, från The Times till France 24.


Holger Rootzén, professor i matematisk statistik vid institutionen för matematiska vetenskaper

Read more »

 

Invigning av Midsummers största solcellstak i Flen

Industriföretaget Precimas nya fabrik i Flen täcks av ett 1700 kvm solcellstak från Midsummer vilket gör den till en av landets mest klimatsmarta fabriker med Sveriges största solcellstak av typen tunnfilm på en kommersiell byggnad.

Read more »

Strategisk satsning på tillståndsprocesser

Omställningen till ett mer hållbart samhälle kräver stora förändringar och ny teknik. Dessutom ställer det krav på mer effektiva processer för miljötillstånd. RISE har nu rekryterat Anna Månsson som tillträder som expert inom tillståndsprocesser den 1 november. Dessutom rekryterar RISE till ytterligare tjänster inom området tillståndsprocesser.

Read more »

Effektiv IoT-migrering för Microsoft Azure

IAR Systems och Secure Thingz presenterar en komplett lösning för Microsoft IoT Azure och RTOS-plattformar. Lösningen möjliggör snabb utveckling och förenklad distribution av enheter vilket säkerställer att en uppkopplad produkt fungerar direkt.

Read more »

NOTE ökar försäljningen

Kvartalsrapporten för tredje kvartalet visade en kraftig tillväxt för NOTE. Försäljningen ökade med 58% till 685 miljoner kronor och rörelseresultatet ökade med 78% till 64 miljoner kronor.

Read more »

 

Hjälper miljoner patienter andas lättare

KTH Holding har investerat i Andning Med AB, ett bolag som utvecklar en ny produkt som hjälper patienter att inhalera sin medicin korrekt. Idag finns bara i Sverige över 700 000 personer som lider av KOL (Kroniskt obstruktiv lungsjukdom). Upp mot 90 % av dessa gör fel när de ska inhalera sin medicin. Brister i tekniken vid inhalering kan leda till att patienter exempelvis får för låg dos av sin medicin.

Read more »

 

Ekosystem för kvalificerad AI-forskning

Ett starkt, hållbart och universitetsomfattande ekosystem inom AI-forskning, i ledande forskningsmiljöer. Det är målet när universitetsstyrelsen vid Umeå universitet nu klubbat igenom strategin för den riktade insatsen inom tillämpad AI-forskning.


Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet och Katrine Riklund, ordförande i Rådet för Artificiell Intelligens vid Umeå universitet. Foto: Elin Berge

Read more »

 

Det är synd om människorna

Läs krönikan på webben

Den som beställer en container med prylar från Kina får idag betala fyra gånger så mycket för frakten som före pandemin. Dessutom är leveranstiderna mycket längre än normalt. Men om mindre än ett år kommer allt att fungera som tidigare och både priser och leveranstider är nog tillbaka till det normala. På samma sätt kommer halvledarbristen att lösa sig, även om det kanske tar två år innan allt är normalt igen. Det svåraste är i stället energikrisen, där det mycket väl kan ta tio eller tjugo år att få ordning på systemet även om man skulle börja göra rätt. I alla tre fallen är det dumhet som skapat kriserna.

Vårt nuvarande välstånd beror helt och hållet på industrialismen. Vi har lärt oss att skapa värdekedjor med stora mervärden i varje steg där alla inblandade blir rikare. De som inte tror på det (och förvånansvärt nog verkar det vara ganska många) kan roa sig med att på egen hand tillverka så enkla saker som ett kilo havregryn, ett kilo socker, ett kilo vetemjöl, en blyertspenna eller en skjorta. Det går (utom blyertspennan) men priset blir löjligt högt om man räknar på arbetsinsatsen. Dessutom blir kvaliteten usel i jämförelse med ”köpeprylar”.

Håll alla delar igång
Industriella processer fungerar fantastiskt bra så länge de styrs av vettiga människor med lång framförhållning. Sådana människor vet att alla delar av processen hela tiden måste fungera. Man kan till exempel inte betala arbetare så lite att det blir mera lönsamt att gå ut och tigga och man kan inte betala underleverantörer så lite att de väljer att tillverka något annat. Den som väljer att vältra över alla kostnader på underleverantörerna får förr eller senare se hur dyrt det blir när hela produktionskedjan stoppar.

Så låt oss titta på några av de områden där det nu skriks om kris och katastrof – ibland med rätta.

Fartyg tar tid på sig
Att frakta gods i container är en av de där fantastiska uppfinningarna som har effektiviserat den globala handeln så mycket. Standardcontainrar far runt jorden på allt större containerfartyg och både fraktpris och energiförbrukning har minskat stadigt. Det är helt enkelt ett oerhört effektivt system så länge allt ”tuffar på”.

Men när pandemin slog till fick alla importörer kalla fötter. Trots att alla visste vad konsekvenserna skulle bli drog alla samtidigt ner importen dramatiskt. De kortsiktiga siffrorna i kvartalsbokslutet vägde tyngre än vetskapen om en katastrof längre fram.

Resultatet blev mycket riktigt att hela transportsystemet gick i baklås. Containrar blev stående på fel ställe och ingen hade någon lust att ta kostnaden för att köra tomma containrar till de ställen där man kunde förvänta sig att de skulle komma att behövas.

Det hela påminner om stora stopp i järnvägstrafiken. Alla vet att ett dygns stopp resulterar i flera dagars elände då systemet skall komma tillbaka i ”rätt läge” igen.

Skillnaden är bara att containertrafiken har väldigt mycket längre ”ledtider”. Det som tar några dagar för den nationella järnvägstrafiken tar ett antal månader för den internationella containertrafiken. Det här visste importörerna mycket väl men när det kom till kritan valde de ändå den i särklass sämsta utvägen. Så jag har svårt att tycka synd om dem.

Bilindustrin och halvledarna
Lika svårt är det att tycka synd om fordonsindustrin när de gråter över uteblivna halvledarleveranser. Halvledarindustrin har mycket långa ledtider och de moderna komponenter som fordonsindustrin kräver idag tar åtminstone ett par år från konstruktion till volymproduktion. Bara tiden från produktionsstart till full volymproduktion kan mycket väl vara ett år eller mer.

Så här var det inte förr i tiden. Då använde fordonsindustrin gammalmodiga och beprövade komponenter och problemet var ofta att komponenten hunnit tas ur produktion av åldersskäl innan fordonstillverkare fått ”tummen ur”. Elektroniken var en liten del av totalkostnaden så försiktiga fordonstillverkare såg till att ha ganska stora lager.

Men så är det alltså inte idag. Fordonstillverkarna arbetar med samma komponentgenerationer som tillverkarna av konsumentprodukter och konkurrerar om samma produktionsanläggningar. Det går inte att lägga icke-existerande komponenter på lager så den vägen är till stor del stängd. Dessutom är elektronikinnehållet numera så stort att en massiv lagerhållning blir alldeles för dyr.

För att hantera situationen gäller det med andra ord att hålla leveranskedjorna igång. Alla vet att det går käpprätt åt skogen om alla samtidigt annullerar sina order.

Och ändå gjorde alla precis det man inte får göra så fort pandemin slog till. Beställningarna annullerades för att inte riskera dåliga siffror i kvartalsbokslutet. Framtiden fick ta hand om sig själv.

Fordonstillverkarna fick se konsekvenserna långt tidigare än de hade trott. De ekonomiska experterna hade ju som vanligt helt fel och efterfrågan på bilar drog snabbt iväg uppåt igen.

Men utan halvledare blir det inte så många bilar. Återigen blev det dyrt att vara kortsiktig. Skillnaden är att det tar minst dubbelt så lång tid att lösa halvledarproblemen som att lösa containerkrisen.

Jag tycker som sagt inte synd om fordonstillverkarna heller.

Energikrisen och klimatpolitiken
Dagens energikris skiljer sig en hel del från transportkrisen och halvledarkrisen. Den har inget med pandemin att göra – tvärtom maskerade pandemin den kris som annars hade visat sig ett drygt år tidigare.

Ändå finns det stora likheter mellan de två andra kriserna. Framför allt handlar det om att de ansvariga gör dumma saker trots att de egentligen vet att det kommer att leda till en katastrof.

För det krävs ju inga större mattekunskaper för att inse att man inte kan minska tillgången och öka efterfrågan utan konsekvenser. Det gäller speciellt något så extremt marginalkänsligt som el, men också andra energiformer som naturgas, olja och kol.

Den stora drömmen är att helt kunna byta från fossila bränslen till ren el tillverkad utan fossila bränslen. Det kräver två saker – en dramatisk ökning av elproduktionen och en snabb övergång från fossilbaserad el till fossilfri el.

Vinden duger inte
Att öka efterfrågan på el är inte svårt. Det räcker att göra stora EU-subventionerade satsningar på sådant som elbilar, fossilfritt stål och batterier. Det här håller många länder i EU på med – framför allt har det blivit lite av slagsmål om att ha de största batterifabrikerna. Batterifabrikerna kan vara i full produktion om bara något eller ett par år. Det är ju i grunden ganska enkel teknik.

Men att öka tillgången på el är betydligt svårare. Om man dessutom samtidigt vill lägga ner alla kolkraftverk blir ekvationen omöjlig, åtminstone på kort sikt. Och kort sikt innebär i energisammanhang minst ett tiotal år.

Drömmen om vindkraft lever fortfarande hos många. Problemet är bara att den faktiskt inte gör ”jobbet”. Våldsamma pendlingar mellan maxproduktion och minimiproduktion gör att det krävs total uppbackning från gas- eller oljeeldade kraftverk (som kan reglera snabbt nog). Det innebär i sin tur att efterfrågan på naturgas ökar och priserna stiger. Det har vi sett i full skala i år….

Har du några frågor, kontakta gärna mig Redaktör Göte Fagerfjäll, gote@elinor.se

 

Avsluta prenumerationen genom att klicka här

eller skicka ett (tomt) email till nyhetsbrev-unsubscribe@list.elinor.se

 

Comments are closed.