v2140 – Efter pandemin robotiseras logistikbranschen

 

Is this email not displaying correctly?
View it onyhenline.
Elektronik i Norden
2021-10-07

Efter pandemin robotiseras logistikbranschen

Från ABB kommer rapporten om framtidens logistikindustri: ”The new norm: How COVID-19 has accelerated the switch to robotic automation”, som beskriver hur pandemin driver fram investeringar i robotar och automation inom logistikindustrin. Rapporten tittar på logistiksektorn efter covid-19 och på de trender som påverkar branschen och ger riktlinjer för hur företag kan öka flexibiliteten i sin drift med robotar och automation för att få bättre motståndskraft.

Läs temaartiklarna om radiomätteknik

Läs temaartiklarna om embeddedsystem

Klicka här för att prenumerera på
Elektronik i Nordens Nyhetsbrev

Tidigare vd för IAR i USA får fängelsestraff

Nadim Shehayed, tidigare vd för IAR Systems amerikanska dotterbolag IAR Systems Software Inc, har erkänt sig skyldig till kriminella förskingringar och dömts till fängelse, villkorlig dom och återbetalning.

Read more »

Elpriset når rekordnivåer

Under morgonen sattes ännu ett prisrekord på el i södra Sverige. Med ett produktionspris över tre kronor per kWh innebär det ett konsumentpris över fyra kronor. I Danmark ligger priset ytterligare en krona högre.

Read more »

 

SiGe-likriktare från lager

Farnell levererar nu SiGe-likriktare från Nexperia. SiGe-likriktarna finns med 120 V, 150 V och 200 V backspänning som kombinerar den höga effektiviteten hos deras Schottky-diodmotparter med den värmestabilitet som dioder med snabb återställning har.

Read more »

Renesas-stöd för ISO/SAE 21434

Renesas kommer från januari 2022 att ha fullt stöd för säkerhetsstandarden ISO/SAE 21434 i sina nya fordonsprocessorer och SoC-lösningar. Det inkluderar bland annat RL78-, RH850- och R-Car SoC-familjerna.

Read more »

ABB attraherar banbrytande studenter

ABB utses än en gång till en av världens mest attraktiva arbetsgivare för teknikstudenter, en förbättring jämfört med 2020 och rankas nu som nummer 36.

Read more »

NXP testar säkrare körning

På årets ITS World Congress i Hamburg kommer NXP att tillsammans med partnerföretag visa nya säkerhetsscenarier baserade på kommunikation mellan fordon.

Read more »

Chalmersstudenternas prototyp testas av läkare

När läkare undersöker patienters öron, svalg eller näshåla så använder de en lampa som sitter placerad med ett fäste runt huvudet. Med covid-19 kom ett kraftig ökat behov av skyddsvisir och dessa behövde kombineras med lamporna. Visiren, som togs fram ganska snabbt, har dock inte fungerat helt tillfredsställande. Studenter vid civilingenjörsprogrammet Teknisk design fick därför i uppdrag att komma med förbättringar, och de lyckades så bra att visiren nu testas i vården.


Visiren sitter här på lampor från två olika fabrikat. Foto: Adam Udén

Read more »

GKN Aerospace utvecklar framdrivning för elflygplan

Energimyndigheten och GKN Aerospace i Trollhättan satsar tillsammans närmare 7 miljoner kronor i projektet EleFanT – Elektrisk fläkt för framdrivning (Electric Fan Thruster).

Read more »

Solcellstak ökar fem gånger

Midsummer ökar orderingången av sina tunna, lätta och flexibla solcellstak med 505 procent under det tredje kvartalet i år jämfört med samma period förra året.

Read more »

Qualcomms köp av Veoneer är klart

Qualcomm och investmentföretaget SSW Partners är nu överens om ett kontantköp av svenska Veoneer. Priset blev 4,5 miljarder dollar och Veoneer som avknoppades från Autoliv 2018 hamnar till större delen hos Qualcomm medan mindre delar behålls tills vidare av SSW Partners.

Read more »

I/O-modul baserad på RP2040

Bara några månader efter lanseringen av Raspberry Pi RP2040 kommer den första industriella produkten baserad på komponenten. Iono RP från italienska Sfera Labs är en kompakt I/O-modul på DIN-skena med digitala och analoga in- och utgångar.

Read more »

Två DUO-maskiner till kund i Kina

Det svenska solenergiföretaget Midsummer förbereder leverans av två av sina egenutvecklade DUO-system för tillverkning av tunnfilmssolceller till det amerikanska företaget Sunflare som ska installera dem i sin megafabrik i Nanjing, östra Kina.

Read more »

 

Tredje generationens kompakta PLC-serie

ABB utökar sin AC500-portfölj i och med lanseringen av AC500-eCo V3, en helt ny kompakt PLC-serie i sju olika utföranden. Serien är designad för att möta kraven från extremt priskänsliga applikationer till applikationer med högre krav och komplexitet.

Read more »

Kanske dags för gengas

Läs krönikan på webben

Det är svårt att se någon lösning på energikrisen i Europa. Däremot är det lätt att dra slutsatser av kombinationen ökad elförbrukning och minskad elproduktion. När politiker far runt som yra höns bör man nog som privatperson förbereda sig på elbortfall, extrema priser och periodvisa sammanbrott i samhällets infrastruktur. Då kanske en kombination av moderna solpaneler och gammalmodig gengas blir ett intressant alternativ.

Vana vid stabilitet
I massor av länder i Afrika, Sydamerika och delar av Asien är elbrist, varubrist och problem med infrastruktur vardagsmat. Ingen blir förvånad om betalkortet inte fungerar och ingen blir förvånad om viktiga varor plötsligt fattas i ett par veckor. Därför fortsätter alla att hanka sig fram som vanligt. Folk är förberedda.

I Europa och framför allt i Sverige är vi däremot vana vid att allt fungerar och vi har inte behövt skapa backupsystem. Men idag gör något så enkelt som en avgrävd elkabel det omöjligt att handla mat i affären och att tanka bilen. Efter bara några timmar börjar kyl- och frysvaror att förstöras, våra hus och lägenheter blir kalla och det går inte att laga mat.

Ett lite längre elavbrott som varar ett par dagar gör att det mesta av kommunikationsnätet slås ut. Mobiltelefonerna blir snabbt urladdade och nästan lika snabbt slutar telestationernas batteriuppbackning att fungera. Kvar finns lokalradion för de som har varit förutseende nog att ha en gammaldags transistorradio på lager. Något som inte är så troligt idag när mobiltelefonen tagit över också den rollen.

Privata lösningar
Det självklara i det här läget är att samhället tar tag i problemet och skapar skyddsnät i ett eller flera steg. Men tyvärr ser vi inte mycket av det i verkligheten. Det närmaste ett skyddsnät vi kommer är förmodligen MSBs lilla skrift: ”Om krisen eller kriget kommer”. Där finns rekommendationer om hur man skall kunna klara sig några dagar. Därefter hoppas man väl på ett gudomligt ingripande.

Men det finns faktiskt en hel del man kan göra för att klara sig som privatperson. Man kan till och med ha belysning hemma även när elleveranserna tagit slut.

Solpaneler med batterier
Många tror kanske att de som investerar i solpaneler samtidigt investerar i säkerhet men så är det inte. Den absoluta majoriteten av de solanläggningar som byggs fungerar bara så länge elnätet är anslutet.

Om man bara är ute efter de mest grundläggande funktionerna finns det heller ingen anledning att börja leka med 230 V. En bra anledning att låta bli är för övrigt att det mesta på den spänningsnivån är förbjudet för lekmän. Det är bättre att hålla sig på klenspänningsnivå – helst under 48 V också för likspänning.

Nöjer man sig med en ganska ”simpel” nivå kommer man numera undan med en tusenlapp plus batteri. Jag köpte för en tid sedan en solpanel på 12 V/110 W inklusive laddregulator för 999 kronor (Jula). Jag har inte hunnit testa den på allvar ännu, men ett par hundra Wh per dag bör man nog kunna få ut även vintertid (för det mesta). Soliga sommardagar bör man kunna ladda ett vanligt bilbatteri på en dag.

Ett par hundra Wh per dag är faktiskt inte så illa. Det räcker för grundläggande belysning och för att ladda mobiltelefonerna. En liten ljudanläggning kan man nog också hålla igång och kanske till och med ett par timmars TV-tittande (ca 40 Wh) om man har en energisnål TV som matas med 12 V . Däremot kan man glömma allt vad kylskåp och frysbox heter. På sin höjd kanske det går att köra ett litet energisnålt kylskåp en solig sommardag.

Kyl och frys
Vill man leva lite mer normalt ”off grid” behövs det större energimängder. En normalstor kyl/frys kräver minst 600 Wh per dygn och en liten mikrovågsugn blir en stor belastning om den används mer än några minuter per dag. TV-apparaten är betydligt ”snällare”, med kanske 80 Wh för en kvälls TV-tittande.

Men så länge man undviker uppvärmning går det ändå att klara sig långt på en energibudget på en till två kWh per dag. Nyckeln till den låga energiförbrukningen finns i LED-lamporna. I stället för ett antal lampor på 60 W eller 75 W räcker det numera med ett antal två- eller trewattslampor. Det är en jäkla skillnad mot förr.

Ännu så länge talar vi om ”prepping” på husbilsnivå där alla större energiförbrukare kan hanteras med naturgas. All uppvärmning, vattenvärmning och matlagning sker med gasol.

Den som har vedspis och vedkamin kan naturligtvis byta gasolen mot ved. Fotogen och eldningsolja är också fungerande alternativ.

Man kan naturligtvis inte heller räkna med att få tillräckligt mycket energi från solpaneler vintertid. Ett litet bensindrivet elverk är nödvändigt som komplement om man vill vara riktigt säker.

Full styrka
Den som funderar på att gå off grid på allvar behöver tänka till lite mer och öppna plånboken betydligt mer. Att skapa prydlig 230/400 V och 50 Hz från batteri kostar en slant och en tillräckligt stor batterikapacitet är varken gratis eller underhållsfritt.

Fortfarande kan man nog glömma det mesta av vad elvärme heter, men luftvärmepump för att fixa värme på vår och höst och kyla på sommaren är ingen omöjlighet. Och framför allt går det att driva konventionella diskmaskiner, tvättmaskiner och torktumlare (värmepumpsbaserade). Över huvud taget bör det gå att leva ganska normalt på den här nivån så länge solen lyser bra varje dag.

Fast det gör den förstås inte. Det blir också ganska jobbigt att dra igång elverket varje dag på vintern. För att inte tala om hur mycket bensin som går åt. Här kanske vi får satsa på lite nytänkande.

Gengas?
Så varför inte gå tillbaka till lösningar från äldre tider. Andra världskrigets gengasaggregat blev framåt slutet av kriget riktigt bra. Det gick åt bara tre till fem kilo ved för att ersätta en liter bensin och förbättrade konstruktioner med effektivare rening gjorde att motorerna påstods ha längre livslängd med gengas än med bensin. Den som letar lite på nätet kan hitta många ritningar till aggregat som tagit reningen ytterligare ett steg.

Gengasdrivna elverk som laddar batterilager har dessutom många tekniska fördelar över gengasdrivna bilar. Framför allt kan aggregaten köras på optimal och konstant effekt, något som både förbättrar verkningsgraden och minskar mängden föroreningar i gasen. Den som vill ha ännu bättre verkningsgrad kan använda spillvärmen från aggregat och motor i uppvärmningen av huset.

En vanlig missuppfattning är att gengas passar bäst i gamla tiders sidventilmotorer med stor cylindervolym och låg kompression. Så är det inte. Tvärtom fungerar gengas bäst med moderna toppventilmotorer med hemisfäriska förbränningsrum och hög kompression. Man kan till och med köra med gengas i dieselmotorer. Jag ångrar för övrigt fortfarande att jag inte köpte Julas dieseldrivna trefaselverk när det såldes ut för en spottstyver.

Med gengas får man förstås räkna med ganska mycket pyssel så det är tveksamt om timpengen blir särskilt imponerande. Men tekniken är robust och den som har fri tillgång till ved kan helt strunta i eventuella leveransproblem för olja, gasol eller bensin. Gissningsvis kan man få ut 300-350 kWh el från en kubikmeter ved (helst bok eller björk) och det är inte dåligt om elen kostar över tre kronor per kWh. Det är ännu bättre om alternativet är strömavbrott.

Den som råkar ha onödigt mycket tid kan roa sig med att googla på gengas eller wood gas. På Internet finns hur mycket information som helst i ämnet och förbluffande många filmer från folk som har tillverkat sina egna anläggningar. Man kan lätt få för sig att alla i USA tillverkar egna gengasanläggningar, men det är inte mera sant än att alla i världen är klimatextremister…

Har du några frågor, kontakta gärna mig Redaktör Göte Fagerfjäll, gote@elinor.se

 

Avsluta prenumerationen genom att klicka här

eller skicka ett (tomt) email till nyhetsbrev-unsubscribe@list.elinor.se

 

Comments are closed.